Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

J. Singer Sargent, ένα φύσημα του ανέμου. Πίνακες του Sargent με την Judith Gautier

O άνεμος στη ζωγραφική. 

   Φυσούσε όλο το βράδυ και φυσάει σήμερα όλο το πρωί. Για αυτό, φαίνεται ότι θυμήθηκα έναν πίνακα του αγαπημένου Αμερικανού ζωγράφου John Singer Sargent (1856-1925). Μία γυναικεία φιγούρα στέκεται σ´ἐνα ύψωμα. Φορά ένα ανάλαφρο λευκό φόρεμα. Πίσω της για φόντο ο γαλάζιος ουρανός και σκόρπια λευκά σύννεφα. Ο Sargent απεικονίζει μία στιγμή  κατά την οποία φυσά άνεμος. Το φόρεμα της γυναίκας ανεμίζει και εκείνη με το ένα της χέρι προσπαθεί να συγκρατήσει το καπέλο της από την επίθεση του ανέμου.
  H γυναικεία μορφή που δέχεται τη ριπή του ανέμου είναι η Γαλλίδα συγγραφέας και ποιήτρια Judith Gautier (1845-1917), κόρη του γνωστού Γάλλου συγγραφέα Θεόφιλου Γκωτιέ. Η Judith Gautier ήταν γνωστή στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού στους οποίους κινήθηκε και ο J. Singer Sargent. H Gautier,  αφού χώρισε από τον πρώτο σύζυγό της, είχε μια σύντομη ερωτική σχέση με τον γνωστό συνθέτη Richard Wagner, ενώ στη συνέχεια παντρεύτηκε τον διάσημο Γάλλο συγγραφέα Pierre Loti.

John Singer Sargent,  Ένα φύσημα του ανέμου. 1886-1887. Ιδιωτική Συλλογή.

Φωτογραφία της Judith Gautier. Η Gautier είχε γράψει ένα άρθρο με θετικά σχόλια για τον πίνακα του J. Singer Sargent, H προσωπογραφία της κυρίας Χ. Ο πίνακας παρουσιάστηκε στην Έκθεση του Παρισιού το 1884 και προκάλεσε σκάνδαλο, γιατί θεωρήθηκε πολύ τολμηρός για την εποχή του.

Ο Sargent φαίνεται ότι τη δεκαετία του 1880 συνδεόταν φιλικά με την Gautier. Είχε ζωγραφίσει και άλλες δύο προσωπογραφίες της.

John Singer Sargent, Judith Gautier. 1885. Iνστιτούτο Τεχνών του Ντητρόιτ.

John Singer Sargent, Η Judith Gautier στο Fourberie. 1883-1885. Musée Jean Faure, Aix-les-Bains.

John Singer Sargent, Η προσωπογραφία της Mme X (της κυρίας Virginie Gautreau). 1883. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Ν. Υόρκης. Ο πίνακας αυτός είχε προκαλέσει μεγάλη συζήτηση, όταν εκτέθηκε στο Παρίσι. Η στάση και το φόρεμα της μεγαλοαστής κυρίας Gautreau (ήταν σύζυγος ενός πλούσιου τραπεζίτη) τότε θεωρήθηκαν πολύ προκλητικά. H Gautier είχε γράψει ένα θετικό άρθρο για τον πίνακα.

http://www.wikipaintings.org/en/john-singer-sargent/a-gust-of-wind
http://www.artrenewal.org/pages/artwork.php?artworkid=13656&size=large
http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/16.53
http://en.wikipedia.org/wiki/Judith_Gautier
http://www.dia.org/object-info/79cc3f36-1779-45a1-9188-877577209541.aspx?position=3

Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Στην παραλία. Πίνακες του Joaquin Sorolla y Bastida


To καλοκαίρι στη ζωγραφική. Πίνακες του Ισπανού ζωγράφου Joaquin Sorolla

   Aς επιμείνω λίγο ακόμα καλοκαιρινά! Άλλωστε, και το καλοκαίρι επιμένει ακόμα να βρίσκεται εδώ. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πως διανύουμε τις τελευταίες ημέρες του τελευταίου μήνα του καλοκαιριού, του Αύγουστου. Τώρα, λοιπόν, που τελειώνει το φετινό καλοκαίρι θυμήθηκα έναν κατεξοχήν "καλοκαιρινό" ζωγράφο, τον Ισπανό (γεννήθηκε στη Βαλέντσια) Joaquin Sorolla y Bastida (1863-1923).
   O Sorolla ζωγράφισε ένα μεγάλο αριθμό τοπίων με καλοκαιρινές σκηνές από παραλίες της Ισπανίας και των ευρωπαϊκών ακτών στις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Γυναίκες και παιδιά περπατούν στην παραλία, κάθονται στα βράχια και ατενίζουν τη θάλασσα, προστατεύονται από τον εκτυφλωτικό μεσογειακό ήλιο κάτω από ομπρέλες, τέντες και καπέλα, ξαπλώνουν στην άμμο, κολυμβούν...Μεσογειακές καλοκαιρινές εικόνες από έναν μεσογειακό ζωγράφο. Ιδού, λοιπόν, κάποιοι από τους πραγματικά πολυάριθμους πίνακές του που σήμερα κοσμούν κυρίως ιδιωτικές συλλογές.
   
 J. Sorolla, Στα βράχια της παραλίας της Javea. 1905.

J. Sorolla, Γυναίκες στην παραλία. 1906. Leeds Museums and Galleries.

Sorolla, ηλιοβασίλεμα στο Biarritz. 1906.

Sorolla, Η παραλία του  Biarritz. 1906. 

Sorolla, Στιγμιότυπο στο Biarritz. 1906. Μουσείο Sorolla. Μαδρίτη.

Sorolla, Βράχια στο Biarritz. 1906.

Sorolla, Στην παραλία του Biarritz. 1907. 

Sorolla, Τρέχοντας στην παραλία. 1908. 

Sorolla, Η παραλία της Valencia στο φως του πρωινού ήλιου. 1908.

Sorolla, Παραλία στο Sarauz. 1910.

Sorolla, Στην αμμουδιά στην παραλία του Sarauz. 1910.

Sorolla, Η Μαρία στην παραλία του Sarauz. 1910.

Sorolla, Κάτω από την τέντα στην παραλία του Sarauz. 1910.


http://www.wikipaintings.org/en/joaqu-n-sorolla
http://www.joaquin-sorolla-y-bastida.org/
http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/paintings/search/painted_by/joaquin-sorolla-y-bastida_artists
http://museosorolla.mcu.es/colec_pintura.html

H ζωγράφος του Skagen της Δανίας Anna Ancher


Γυναίκες με ομπρέλες στην παραλία και στον κήπο. Πίνακες της Anna Ancher
    
   Συνεχίζω με πίνακες της κοινότητας των ζωγράφων που στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα περνούσαν τα καλοκαίρια τους στο ψαροχώρι του Skagen της Δανίας. Είναι δύο καλοκαιρινοί πίνακες του Michael  και της Anna Ancher.
   Μία παρέα γυναικών να κάνουν βόλτα στην παραλία του Skagen απεικονίζει ο πρώτος πίνακας. Πολύχρωμες γυναικείες φιγούρες, κρατώντας ομπρέλες (η μία κρατά ανοιγμένη ομπρέλα και κάποιες από τις άλλες κρατούν κλειστές ομπρέλες), περπατούν αμέριμνες στην αμμουδιά μια καλοκαιρινή ημέρα. Είναι προφανώς παραθερίστριες στο Skagen. Τέτοιες σκηνές στην παραλία έχουν απεικονίσει πολλές σε διάφορες παραλλαγές οι ζωγράφοι της κοινότητας του Skagen.

 Michael Ancher, Μια βόλτα στην παραλία. 1896. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία.

  O δεύτερος πίνακας είναι φωτεινός, ηλιόλουστος, με ζεστά χρώματα. Κυριαρχεί το πορτοκαλί χρώμα της ομπρέλας που κρατά η κομψή κυρία του κήπου.

Anna Ancher, Γυναίκα σε κήπο με πορτοκαλί ομπρέλα. 1915. Funen Art Museum. Δανία.

   Η Anna Ancher (1859-1935) θεωρείται από τους σημαντικότερους Δανούς καλλιτέχνες των τελευταίων δεκαετιών του 19ου και των πρώτων του 20ού αιώνα. Είναι επίσης, αναμφισβήτητα, μία από τις πρώτες γυναίκες ζωγράφους που καθιερώθηκαν και διεκρίθηκαν για το έργο τους στη Δανία, σε μία εποχή κατά την οποία ήταν δύσκολο για μια γυναίκα να αναγνωρισθεί για την καλλιτεχνική της δημιουργία. 

Φωτογραφία της Anna Ancher, μίας από τις πιο σημαντικές ζωγράφους της Δανίας. Βασιλική Βιβλιοθήκη της Δανίας. Πριν από το 1933. 

    Η Anna Ancher γεννήθηκε στο απομονωμένο ψαροχώρι Skagen της Βορ. Δανίας (βρίσκεται στη χερσόνησο της Γιουτλάνδης) όπου και έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής της. Στις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα περνούσαν το καλοκαίρι τους στο Skagen διάφοροι καλλιτέχνες από τις σκανδιναβικές χώρες, κυρίως ζωγράφοι,  που ζωγράφιζαν τοπία και θαλασσινές σκηνές. Επίσης το καλοκαίρι, στο Skagen συγκεντρώνονταν συγγραφείς, ποιητές, μουσικοί, φιλόσοφοι και επιστήμονες. Η κοινότητα των ζωγράφων του Skagen έγινε γρήγορα γνωστή στους καλλιτεχνικούς κύκλους της Δανίας και γενικά της Σκανδιναβίας. Περιλάμβανε τους Δανούς ζωγράφους Peder Severin Krøyer  (και τη γυναίκα του Marie Krøyer), Laurits Tuxen, Karl Madsen, Viggo Johansen, Carl Locher, Anna και Michael Ancher και άλλους, τους Νορβηγούς Christian Krohg και Eilif Peterssen και τους Σουηδούς Οscar Björck και Johan Krouthén. 
      Η Ancher ήταν η μόνη από αυτό τον κύκλο των ζωγράφων που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Skagen και η μόνη γυναίκα που απέκτησε φήμη για το έργο της. Ο πατέρας της είχε στην ιδιοκτησία του το γνωστό ξενοδοχείο Brøndums (υπάρχει μέχρι σήμερα) όπου έμεναν κάποιοι από τους καλλιτέχνες που περνούσαν το καλοκαίρι τους στο Skagen. H κλίση της Ancher προς τη ζωγραφική εκδηλώθηκε από την παιδική της ηλικία. Φαίνεται ότι το μικρό κορίτσι παρατηρούσε τους ζωγράφους να ζωγραφίζουν και επηρεάστηκε ώστε να αρχίσει και η ίδια τη ζωγραφική.
   Σπούδασε σχέδιο και ζωγραφική στην Κοπεγχάγη και συνέχισε τις σπουδές της στο Παρίσι. Στα 1880 παντρεύτηκε τον επίσης ζωγράφο Michael Ancher  που γνώρισε στο Skagen  και απέκτησε μαζί του μια κόρη. Παρά την κοινωνική πίεση, δεν εγκατέλειψε τη ζωγραφική μετά το γάμο της και συνέχισε να ζωγραφίζει.
Michael Ancher, Η Άννα επιστρέφει από τους αγρούς. 1902. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία. Μία υπέροχη προσωπογραφία της Anna Ancher από το χέρι του συζύγου της Michael Ancher, ενός επίσης σημαντικού ζωγράφου της κοινότητας του Skagen και της Δανίας. Το ζεύγος Ancher διατηρούσε φιλικές σχέσεις με τον επίσης γνωστό ζωγράφο P. S. Krøyer και τη σύζυγό του Marie Krøyer (βλ. http://annagelopoulou.blogspot.gr/2013/08/p-s-kryer-to-p-s-kryer-marie-kryer.html ). H Anna Ancher είχε σπουδάσει μαζί με τη Marie ζωγραφική στο Παρίσι.

Anna Ancher, Νεαρή γυναίκα χτενίζει τα μαλλιά της. 1901. Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας.
 Κοπεγχάγη.

Σκηνές από την καθημερινή ζωή στο Skagen αποτελούν τα θέματα της Anna Ancher. Aν και έχει ζωγραφίσει εικόνες από τοπία και την παραλία του Skagen, φαίνεται ότι προτιμά να απεικονίζει εσωτερικούς χώρους (βλ. και

Anna Ancher, H μητέρα της ζωγράφου στο μπλε δωμάτιο. 1909. Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας. Κοπεγχάγη.

Το παιχνίδι του φωτός και οι φωτοσκιάσεις στο εσωτερικό δωματίων φαίνεται να τη γοητεύουν. 

Anna Ancher, Εσωτερικό δωματίου με κληματίδα. 1912. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία. Είναι μία πλευρά του δωματίου που η Anna χρησιμοποιούσε ως studio.

Anna Ancher, Φως του ήλιου στο μπλε δωμάτιο. 1891. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία. Το κοριτσάκι που κάθεται στην καρέκλα είναι η κόρη των ζωγράφων Anna  και Michael Ancher.


http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/anna-ancher/interioer-med-klematis/#c6373 1912
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/anna-ancher/sunlight-in-the-blue-room/
http://kunst.museum.odense.dk/billedvis.asp?billednr=14300&antal=522&language=da
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/anna-ancher/
http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Ancher
http://www.artistsandart.org/2010/03/anna-ancher-1859-1935-danish.html
http://kunst.museum.odense.dk/billedvis.asp?billednr=14300&antal=522&language=da
http://search.smk.dk/vark.asp?ObjectId=84447
http://search.smk.dk/vark.asp?ObjectId=9374
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Paintings_by_Anna_Ancher
http://bjws.blogspot.gr/2012/09/danish-anna-ancher-1859-1935-paints.html
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/michael-ancher/anna-ancher-returning/

Δευτέρα, 26 Αυγούστου 2013

Γυναίκα που διαβάζει σε δωμάτιο με παπαρούνες. Ένας πίνακας της Anna Ancher


Γυναίκα που διαβάζει σε δωμάτιο με παπαρούνες

   Θεωρείται από τους πιο γνωστούς πίνακες της Anna Ancher (1859-1935), μίας από τις πιο σημαντικούς ζωγράφους της Δανίας τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αι και τις πρώτες του 20ού. Απεικονίζει το εσωτερικό ενός δωματίου μεσοαστικού σπιτιού όπου μία γυναίκα, έχοντας ακουμπίσει στο τραπέζι, διαβάζει με αφοσίωση το βιβλίο της. Πάνω στο τραπέζι ένα βάζο που ξεχειλίζει από κόκκινες παπαρούνες τραβά την προσοχή του βλέμματος του θεατή.

Anna Ancher, Εσωτερικό δωματίου με παπαρούνες και γυναίκα που διαβάζει (Lizzy Hohlenberg). 1905. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία.

Σάββατο, 24 Αυγούστου 2013

Ικεσία. Ένα κείμενο του Νίκου Εγγονόπουλου και ένας πίνακας της Anna Ancher

Nίκος Εγγονόπουλος, Ικεσία

   Η νύχτα διαδέχεται την ημέρα. Και ως η ημέρα είναι η περιοχή των δέντρων και των λουλουδιών, έτσι κι η νύχτα είναι η περιοχή των φαντασμάτων και των κρουνών. Τοποθετείς τη σκάλα στον τοίχο, και με πολλή προσοχή περνάς "από την άλλη μεριά". Αντιλαμβάνεσαι ψιθύρους, σαν θρόισμα νεκρών φύλλων, και το κελάρυσμα των νερών, τον σχεδόν ανεπαίσθητο θόρυβο που κάμνει η ρόδα του μύλου. Ένας τροχός, ένα αλέτρι, αστέρια, κι αρχίζουν τα θαύματα και τα μάγια της νύχτας. Με τα χείλια κολλημένα στ´ άσπρα της πόδια, στοχάσου καλά, λέγε μέσα σου πως δε θα πάψεις ποτέ να ικετεύεις, πως δε θα πάψεις ποτέ να επιστρατεύεις όλη την αγάπη, που έχεις μέσα σου κρυμμένη, ενάντια στις δυνάμεις του κακού.

Από το έργο του Νίκου Εγγονόπουλου, Στην κοιλάδα με τους ροδώνες

Anna Ancher, Νεαρή κοπέλα μπροστά στο φως της λάμπας. 1887. Skagens Μουσείο. Skagen. Δανία.

Παρασκευή, 23 Αυγούστου 2013

Το καλοκαίρι στη ζωγραφική. Πίνακες του P. S. Krøyer. To ζεύγος P. S. Krøyer και Marie Krøyer στο Skagen.

Στην παραλία του Skagen. Peder Severin Krøyer και Marie Krøyer

  ...Aφού σας άρεσαν, συνεχίζω με καλοκαιρινούς πίνακες του Δανού ζωγράφου Peder Severin Krøyer. Κατά τη δεκαετία του 1890 ο Krøyer ζωγράφισε μια σειρά έργων που απεικονίζουν λευκοφορεμένες φιγούρες, κυρίως γυναικείες μορφές, να περπατούν ή να ρεμβάουν στην παραλία το βράδυ του καλοκαιριού, λίγο μετά το σούρουπο. Οι σκηνές της παραλίας διαδραματίζονται στο ψαροχώρι της Βορ. Δανίας Skagen, όπου περνούσαν το καλοκαίρι Δανοί και Νορβηγοί ζωγράφοι ζωγραφίζοντας στην ύπαιθρο (βλ. και προηγούμενη ανάρτηση http://annagelopoulou.blogspot.gr/2013/08/ps-kroyer.html ). Ο παρακάτω πίνακας είναι από τους πιο γνωστούς αυτής της θεματολογίας. Δύο γυναικείες λευκοφορεμένες μορφές που δε δείχνουν το πρόσωπό τους στους θεατές περπατούν στην έρημη παραλία, δίπλα στη γαλήνια θάλασσα. 
   Οι δύο γυναίκες είναι η αγαπημένη σύζυγος του καλλιτέχνη Marie Krøyer και η Anna Ancher, σύζυγος του ιμπρεσιονιστή ζωγράφου M. P. Ancher (1849-1927), ενός από τους πιο σημαντικούς ζωγράφους της Δανίας. Η Marie Krøyer και η Anna Ancher ήταν και οι δύο ζωγράφοι, όπως και οι σύζυγοι τους. Τα ζεύγη Krøyer και Ancher ανήκαν στα βασικά μέλη της κοινότητας των καλλιτεχνών του Skagen.

P. S. Krøyer, Καλοκαιρινό βράδυ στη βόρεια παραλία του Skagen. 1893. Μουσείο του Skagens. Δανία.

   O παρακάτω πίνακας αποτελεί λεπτομέρεια και παραλλαγή του πρώτου. Βλέπουμε από κοντά τις δύο αιθέριες γυναικείες παρουσίες και μπορούμε να παρατηρήσουμε τα κομψά λευκά φορέματά τους. Η ψηλότερη γυναίκα με την κίτρινη κορδέλα και το καπέλο είναι η Marie. Στον τίτλο του πίνακα δηλώνεται η ταυτότητα των δύο γυναικών. 

P. S. Krøyer, η Anna Ancher και η Marie Krøyer στη παραλία. Γύρω στα 1893. Ιδιωτική Συλλογή. Πουλήθηκε πανάκριβα σε δημοπρασία το 2012.

   Ακριβώς στην ίδια παραλία ο Kroyer απεικονίζει και μια καλοκαιρινή σκηνή της ημέρας.
P. S. Krøyer, Καλοκαιρινή ημέρα στη βόρεια παραλία του Skagen. 1884. Μουσείο του Hirschsprung. Κοπεγχάγη. Δανία.

P. S. Krøyer, Η Marie Krøyer. 1890. Ένα από τα πολλά πορτρέτα της Marie που ζωγράφισε ο σύζυγός της. Η Marie υπήρξε το μοντέλο για πολλά έργα του.

   Η Marie Triepcke Krøyer Alfven (1867-1940), γνωστή ευρέως ως Marie Krøyer (ήταν το επίθετο του πρώτου συζύγου της), ήταν  Δανή ζωγράφος που γοήτευσε τον Peder Severin Krøyer, όταν συναντήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1880 στο Παρίσι. Ο Krøyer ήταν ήδη τότε διακεκριμένος ζωγράφος στη Δανία. Ο σφοδρός έρωτάς τους κατέληξε σε γάμο και το ζευγάρι περνούσε τα καλοκαίρια του στο Skagen της Δανίας μαζί με άλλους ομότεχνους και καλλιτέχνες, ενώ ταξίδευαν πολύ συχνά και στο εξωτερικό, κυρίως στη Γαλλία και την Ιταλία.

P. S. Krøyer, Διπλή προσωπογραφία. Ο P. S. Krøyer και η Marie Krøyer. 1890. Όταν το ζευγάρι ήταν ερωτευμένο. Μουσείο του Skagens. Δανία.

Φωτογραφία του ζεύγους Krøyer. 1892.

Φωτογραφία που απεικονίζει σκηνή στην τραπεζαρία του ξενοδοχείου Brøndums στο Skagen όπου διέμεναν αρκετοί καλλιτέχνες. Στο τραπέζι διακρίνονται η Marie Krøyer και η Anna Ancher. 1891 -92. Mουσείο Skagens. Δανία.

P. S. Krøyer, Hip hip hurra!. 1888. Μουσείο Skagens. Ένας από τους πιο διάσημους πίνακες στη Δανία. Απεικονίζει μια χαρούμενη σκηνή από τις καλοκαιρινές διακοπές των ζωγράφων στο Skagen. Δεν ήταν, όμως, πάντα χαρούμενες οι ημέρες του ζεύγους Krøyer στο Skagen.

    Στις αρχές της πρώτης δεκαετίας του 20 ού αιώνα ο έρωτας του ζεύγους Krøyer είχε μάλλον ξεθωριάσει και η σχέση του περνούσε μεγάλη κρίση, ενώ είχαν αποκτήσει μία κόρη. Η ψυχική αστάθεια και η υπερευαισθησία της Marie, που νοσηλευόταν συχνά σε νοσοκομεία, ίσως, ήταν ένας λόγος. Πάντως, αυτή ήταν που εγκατέλειψε τον Krøyer, όταν σε κάποιο ταξίδι στη Σικελία το 1902, γνώρισε και σύναψε σχέση με τον Σουηδό μουσικό Hugo Alfven, o oποίος έγινε και ο μελλοντικός σύζυγός της. Οι δυο τους έζησαν έναν παθιασμένο έρωτα και ο Alfven περνούσε τα καλοκαίρια στο Skagen μαζί με τη Marie, ενώ ο  Krøyer δεν ήθελε να δώσει διαζύγιο στη γοητευτική σύζυγό του. Τελικά, αποδέχτηκε το επίσημο τέλος του γάμου, όταν η Marie έμεινε έγγυος από τον Alfven, με τον οποίο απέκτησε ένα παιδί.
   Η ζωή της Marie Krøyer, που τελικά παντρεύτηκε τον Alfven και έζησε μαζί του στη Σουηδία, έχει γυρισθεί και σε κινηματογραφική ταινία.
        
Βλ. απόσπασμα από την ταινία.  http://www.youtube.com/watch?v=hB9nq_8h8Lg


Anna Ancher, Αυτοπροσωπογραφία. 1877-1878. Η Anna Ancher θεωρείται σημαντική ζωγράφος της Δανίας. Αυτή και ο σύζυγός της, επίσης γνωστός ζωγράφος, διατηρούσαν στενές φιλικές σχέσεις με το ζεύγος Krøyer και πέρασαν πολλά καλοκαίρια μαζί στο Skagen.

O Δανός ζωγράφος M. P. Ancher (1849-1927).

http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/ps-kroeyer/summer-evening/
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2012/c19th-european-paintings-inc-greek-l12102/lot.22.html
http://www.skagensmuseum.dk/presse/pressebilleder/
http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Triepcke_Krøyer_Alfvén
http://www.wikipaintings.org/en/peder-severin-kroyer/summer-day-on-skagen-s-southern-beach-1884#supersized-artistPaintings-319849
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-artists/
http://www.imdb.com/title/tt1961192/
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marie_krøyer_p.s._krøyer.jpg
http://www.foroxerbar.com/viewtopic.php?t=4493
http://www.articlesandtexticles.co.uk/2006/05/16/parading-my-ignorance-or-painters-i-should-have-known-about-005/
http://en.wikipedia.org/wiki/Anna_Ancher
http://en.wikipedia.org/wiki/Skagen_Painters

Τετάρτη, 21 Αυγούστου 2013

Νύχτες με φεγγάρι. Πίνακες του P.S. Kroyer

Το φεγγάρι στη ζωγραφική.
Στην παραλία υπό το φως του φεγγαριού. Πίνακες του Peder Severin Krøyer

   Καλοκαιρινή νύχτα με πανσέληνο θα είναι η σημερινή...Για αυτό, ιδού πίνακες του Δανού ζωγράφου Peder Severin Krøyer (1851-1909) που απεικονίζουν σκηνές από καλοκαιρινές νύχτες στην παραλία υπό το σεληνόφως. 
  O Krøyer ζωγράφισε τις φεγγαρόφωτες καλοκαιρινές βραδιές στην παραλία του Skagen όπου στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα περνούσε τα καλοκαίρια του ζωγραφίζοντας κυρίως στην ύπαιθρο. Το Skagen ήταν ένα απομονωμένο ψαροχώρι στη Γιουτλάνδη, στη βόρεια ακτή της Δανίας, στο οποίο τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα συγκεντρώνονταν το καλοκαίρι Δανοί και Νορβηγοί καλλιτέχνες για να ζωγραφίσουν σκηνές στην ύπαιθρο, επηρεασμένοι κυρίως από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού. Ο Krøyer, που στα 1890 είχε μόλις επιστρέψει από τις σπουδές του στο Παρίσι, ήταν μία από τις ηγετικές μορφές της καλλιτεχινής κοινότητας του Skagen και θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους αυτής της περιόδου στη Δανία. Τα έργα του με εικόνες από καλοκαιρινές σκηνές στο Skagen είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό της χώρας του.

P. S. Krøyer, Καλοκαιρινή νύχτα στο Skagen. 1892. Μουσείο του Skagens. Δανία.

   Ο παραπάνω πίνακας είναι από τους πιο αγαπημένους. Η λευκοφορεμένη κομψή γυναίκα που κοιτάζει με περισυλλογή την αντανάκλαση του φωτός του φεγγαριού στη θάλασσα είναι η Marie Krøyer, η γυναίκα του ζωγράφου που υπήρξε μοντέλο για πολλά έργα του. Η γυναίκα έχει σχεδόν στρέψει την πλάτη της στους θεατές, διακρίνονται τα χαρακτηριστικά του προφίλ του όμορφου πρόσωπου της, ενώ δίπλα στέκεται ο σκύλος της που επίσης κοιτάζει τη φεγγαρόφωτη θάλασσα. Οι αντανακλάσεις του φεγγαρόφωτος στα νερά της θάλασσας και οι φωτοσκιάσεις του λευκού φορέματος και της αμμουδιάς δημιουργούν μια πραγματικά ονειρική ατμόσφαιρα.
   Η ίδια ατμόφαιρα ονείρου και μαγείας διακρίνει και τον παρακάτω πίνακα. Μοιάζει η σκηνή να διαδραματίζεται την ίδια φεγγαρόφωτη καλοκαιρινή βραδιά. Αυτή τη φορά η λευκοφορεμένη γυναικεία φιγούρα συνοδεύεται από έναν λευκοφορεμένο άνδρα που την κρατά με το ένα χέρι, ενώ με το άλλο κρατά το λουρί του ίδιου σκύλου. Είναι ο ζωγράφος με τη γυναίκα του τη Marie Krøyer που ήταν επίσης ζωγράφος. Υπέροχος ο καθρεφτισμός του φεγγαριού στη θάλασσα στην οποία καθρεφτίζονται και τα λευκά πανιά ενός ιστιοφόρου που πλέει στο βάθος. Η Marie κοιτάζει μαγεμένη τη θάλασσα, ενώ ο Krøyer κοιτάζει γοητευμένος από την παρουσία της τη γυναίκα του.

 P. S. Krøyer, Καλοκαιρινή νύχτα στην παραλία του Skagen. Ο ζωγράφος και η γυναίκα του. 1899. Μουσείο Hirschprung. Κοπεγχάγη. Δανία.

    Στον παρακάτω πίνακα το τοπίο είναι σχεδόν το ίδιο. Θα μπορούσε να είναι ακριβώς η ίδια φεγγαρόφωτη καλοκαιρινή βραδιά στην παραλία του Skagen. H ανθρώπινη παρουσία, όμως, είναι διαφορετική. Αγόρια κολυμβούν υπό το φως του φεγγαριού.

P. S. Krøyer, Αγόρια που κολυμβούν στη θάλασσα. Καλοκαιρινή νύχτα στο Skagen. 1899. Eθνική Πινακοθήκη της Δανίας. Κοπεγχάγη.

   H ηθογραφική η σκηνή του παρακάτω πίνακα είναι πολύ δημοφιλής στη Δανία. Τα μέλη της καλλιτεχνικής κοινότητας του Skagen γιορτάζουν μαζί με τους ντόπιους κατοίκους την παραμονή της γιορτής του Αγ, Ιωάννη γύρω από μία δυνατή φωτιά στην παραλία. Στο βάθος αριστερά διακρίνεται δυνατό το φως του φεγγαριού. Είναι μια καλοκαιρινή φεγγαρόφωτη βραδιά στην παραλία του Skagen.

P. S. Krøyer, Mέσα καλοκαιριού. Φωτιά την παραμονή της γιορτής του Αγ. Ιωάννη. 1906. Mουσείο του Skagens. Δανία.


http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/ps-kroeyer/sum/
http://hirschsprung.dk/Image.aspx?id=12&col=7v
http://hirschsprung.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=752
http://en.wikipedia.org/wiki/Peder_Severin_Krøyer
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/ps-kroeyer/midsummers-eve-bonfire/
http://www.smk.dk/en/explore-the-art/highlights/peder-severin-kroeyer-boys-bathing-at-skagen-summer-evening/

Για τους καλλιτέχνες του Skagen, βλ. http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-artists/

Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013

Γέφυρα. Ένας πίνακας του Ph. Wilson Steer


Αγγλικός ιμπρεσιονισμός.
Στη γέφυρα. Ένας πίνακας του Philippe Wilson Steer

    Πρόκειται, ασφαλώς, για ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του αγγλικού ιμπρεσιονισμού. Ο Philippe Wilson Steer παρουσιάζει έναν άνδρα και μια γυναίκα να στέκονται στη γέφυρα μιας προβλήτας που βλέπει στη θάλασσα. Είναι καλοκαιρινό σούρουπο. Ο ήλιος έχει σχεδόν δύσει. Η κομψά ντυμένη γυναίκα έχει γυρισμένη την πλάτη στους θεατές και κοιτάζει στη θάλασσα. Δεν βλέπουμε το πρόσωπό της. Σε μικρή απόσταση, στέκεται δίπλα της ο άνδρας. Την κοιτάζει που κοιτάζει τη θάλασσα. Ατμοσφαιρικός φωτισμός και υποτονικά, σχεδόν αχνά χρώματα. Η αίσθηση του ακαθόριστου, του αινιγματικού και του ονειρικού κυριαρχεί. Οι λεπτομέρειες και το θέμα δε διακρίνονται με σαφήνεια. Η σκιαγράφηση της εντύπωσης μιας στιγμής.
    Όταν ο πίνακας εκτέθηκε το 1887 στο κοινό, τα σχόλια των κριτικών ήταν μάλλον αρνητικά.  Ενοχλούσε η ασάφεια των γραμμών, η ελλειπτικότητά του και φυσικά η μη ρεαλιστική προσέγγιση. Ο πίνακας θυμίζει τη σειρά των έργων με τον τίτλο Νυχτερινά του Whistler που φαίνεται είχε επηρεάσει τον Steer.

Philippe Wilson Steer, Γέφυρα. 1887. Tate Britain.

http://www.tate.org.uk/art/artworks/steer-the-bridge-n05256

Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2013

Γυναίκες πίνουν τσάι στον κήπο. Πίνακες του James Guthrie

Το Καλοκαίρι στη ζωγραφική. Πίνοντας τσάι στον κήπο. 
Πίνακες του James Guthrie

      Αν και το καλοκαίρι προχωρά ολοταχώς προς το τέλος, συνεχίζω να επιμένω με καλοκαιρινούς πίνακες. Άλλωστε, είναι ακόμα Καλοκαίρι!
       Είναι δύο πίνακες με παρόμοιο θέμα του Βρετανού ( για την ακρίβεια ήταν από τη Σκωτία) ζωγράφου James Guthrie (1859-1930). Μεσοκαλόκαιρο (Midsummer) ονομάζεται ο πρώτος πίνακας ο οποίος απεικονίζει τρεις κομψές γυναίκες της Βικτωριανής εποχής να κάθονται στη σκια του δένδρου ενός κήπου, πίνοντας προφανώς το τσάι τους. Είναι μέσα του Καλοκαιριού. Η ημέρα ηλιόλουστη, τα λουλούδια ανθισμένα...
              Χρόνια αργότερα ο Guthrie ζωγραφίζει μία παραλλαγή του ίδιου πίνακα. Δύο κομψές νέες γυναίκες πίνουν το τσάι τους στον κήπο. Στην παρέα έχει προστεθεί και ένας άνδρας. Μία λευκοντυμένη γυναίκα σερβίρει το τσάι. Είναι ένα έργο όψιμου ιμπρεσιονισμού, αφού το κίνημα του ιμπρεσιονισμού έχει πια περάσει. Λένε ότι ο άνδρας του πίνακα είναι τραυματίας του Α Παγκοσμίου Πολέμου, τον οποίο έχουν επισκεφθεί οι δύο γυναίκες στο νοσοκομείο όπου αναρρώνει...πίνουν, δηλαδή, το τσάι τους στον κήπο του νοσοκομείου. Η γυναίκα που σερβίρει είναι προφανώς νοσοκόμα.
J. Guthrie, Μεσοκαλόκαιρο. 1892. Royal Scottish Academy of Art and Architecture.

J. Guthrie, Η παρέα του κήπου. Γύρω στα 1918. Ιδιωτική Συλλογή.

     Ο James Guthrie θεωρείται ως ένας από τους σημαντικούς ζωγράφους της Σκωτίας. Αρχικά σπούδασε νομικά και προοριζόταν για δικηγόρος. Εγκατέλειψε, όμως, τις νομικές σπουδές για τη ζωγραφική. Πέρασε σύντομο χρονικό διάστημα στο Λονδίνο και το Παρίσι για να μελετήσει ζωγραφική. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, υπήρξε αυτοδίδακτος. Συμπεριλαμβάνεται στα ηγετικά μέλη της ομάδας των καλλιτεχνών που καθιερώθηκε στη ζωγραφική της Σκωτίας με την ονομασία Τα αγόρια της Γλασκώβης. Ζωγράφισε μεγάλο αριθμό τοπίων της εξοχής της Σκωτίας και καθημερινών αγροτικών σκηνών. Κυρίως, όμως, διακρίθηκε ως προσωπογράφος. Το 1902 έγινε Πρόεδρος της Βασιλικής Σκωτική Ακαδημίας Τεχνών και είχε μεγάλη επιρροή στον καλλιτεχνικό κόσμο της Σκωτίας.

http://www.bbc.co.uk/arts/yourpaintings/paintings/midsummer-186766
http://www.victorianweb.org/painting/guthrie/1.html
http://www.nationalgalleries.org/collection/artists-a-z/G/3500/artist_name/Sir%20James%20Guthrie/record_id/23752

Τρίτη, 13 Αυγούστου 2013

Γυναίκα στην παραλία. Ένας πίνακας του Edvard Munch

Στην παραλία

   Τον ξεχωρίζω αυτόν τον πίνακα του Νορβηγού ζωγράφου Edvard Munch. Eίναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου πίνακες.
   Η αφήγησή του απόλυτη ελλειπτική. Μια νεαρή λευκοφορεμένη γυναίκα με μακριά μαλλιά στέκεται στην παραλία. Έχει γυρισμένη την πλάτη στο θεατή και ατενίζει τη θάλασσα. Είναι νύχτα! Δεν γνωρίζουμε το πρόσωπό της και φυσικά δεν ξέρουμε τι σκέφτεται και γιατί βρίσκεται μόνη στην παραλία. Ας αφήσουμε, λοιπόν, τη φαντασία μας να επινοήσει την ιστορία της...

Edv. Munch, Νεαρή γυναίκα στην παραλία. 1896. Μουσείο Munch. Όσλο.


Κυριακή, 11 Αυγούστου 2013

Αστέρια στο φως του ήλιου. Ένας καλοκαιρινός πίνακας του John Lanery;


Ένας καλοκαιρινός πίνακας του John Lavery

    Eίναι ασφαλώς ένας καλοκαιρινός, γεμάτος με φως του ήλιου, πίνακας του Ιρλανδού ζωγράφου John Lavery (1856-1941). Οι δύο γυναίκες, που λιάζονται στον κήπο ξαπλωμένες στην κούνια, είναι "αστέρια" του Χόλυγουντ, δηλαδή ηθοποιοί. H γυναίκα στα αριστερά, ντυμένη στα κόκκινα, είναι η ηθοποιός Maureen O᾽Sullivan, που έπαιζε το ρόλο της Jane σε αρκετές ταινίες, στο πλευρό του ηθοποιού John Weissmuller, ο οποίος υποδυόταν τον Ταρζάν. Ο πίνακας απηχεί επιρροές του ιμπρεσιονισμού που είχε δεχθεί ο Lavery, όταν ήταν νέος και σπούδαζε στη Γαλλία.

John Lavery, Αστέρια στο φως του ήλιου. 1936. Limerick City Gallery of Art.


Το Καλοκαίρι στη ζωγραφική. Στην παραλία του Trouville. Πίνακες του Cl. Monet


Στην παραλία. Πίνακες του Cl. Monet

...Eπειδή ακόμα είναι καλοκαίρι, ιδού κάποιοι πίνακες του γνωστού Γάλλου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Cl. Monet (1840-1926) που απεικονίζουν σκηνές από την παραλία του Τρουβίλ, κοσμοπολίτικου παραθαλάσσιου θέρετρου στις ακτές της Βορ. Γαλλίας, στη Βρεττάνη. To καλοκαίρι του 1870 ο Monet με τη σύζυγό του Camille παραθέρισαν στο Trouville. Ήταν νιόπαντροι, αφού ο γάμος τους είχε γίνει στις 28 Ιουνίου. Από το γαμήλιο, λοιπόν, ταξίδι του Μοnet, είναι οι παρακάτω εικόνες. Κομψές κυρίες με αιθέρια φορέματα και ομπρέλες και κοστουμαρισμένοι κύριοι περιπατούν στην προβλήτα ή κάθονται στην παραλία. Καλοκαιρινές διακοπές μιας άλλης εποχής!

Cl. Monet, Η ακτή του Τρουβίλ. 1870. Waldworth Athenaum Museum of Art. Hartford.

Cl. Monet, Η ακτή του Τρουβίλ. 1870. National Gallery of Art. London.

   Δυο γυναίκες, η μία ντυμένη στα λευκά και η άλλη στα μαύρα, κάθονται σε καρέκλες στην παραλία Τρουβίλ. Κρατούν ομπρέλες για να προστατευθούν από τον ήλιο. Η γυναίκα που κάθεται στα αριστερά πρέπει να είναι η Camille, η σύζυγος του Μonet,  ενώ στα δεξιά λένε ότι κάθεται η σύζυγος του ζωγράφου Εugène Boudin (1824-1898). Ο Boudin ήταν φίλος και δάσκαλος του Monet. Έχει ζωγραφίσει πολλά έργα που απεικονίζουν σκηνές από την παραλία του Trouville, τα οποία επηρέασαν τη ζωγραφική του κατά πολύ νεότερου Monet (βλ. http://annagelopoulou.blogspot.gr/search/label/Eug.%20Boudin).

Cl. Monet, Η  προβλήτα του Τρουβίλ. 1870. Ιδιωτική Συλλογή.

Cl. Monet,  To ξενοδοχείο των μαύρων ρόδων στο Trouville. 1870. Museé d´Orsay.

Ένας πίνακας με κίνηση και αέρα! Στον ουρανό με τα λευκά συννεφάκια κυματίζουν οι σημαίες. Φυσούσε εκείνη την ημέρα στο Trouville.

Cl. Monet, Στην παραλία  του Τρουβίλ. 1870-71. Marmottan. Paris.