Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2018

Τα παιδιά του Ντίκενς και πίνακες της Marianna Stokes

Γιάννης Κοντός και Marianna Stokes: Τα παιδιά του Ντίκενς

...Και τώρα που οι Γιορτές των Χριστουγένων και της Πρωτοχρονιάς έχουν περάσει, σκέφτομαι τα "παιδιά του Ντίκενς", τα παιδιά-ήρωες των βιβλίων του. Στις διακοπές των Χριστουγέννων, χωρίς την πίεση των σχολικών μαθημάτων, μ᾽άρεσε να διαβάζω τις περιπέτειες των ορφανών, φτωχών και άστεγων παιδιών στα βιβλία του Ντίκενς. Στη σκοτεινή και μεγαγχολική ατμόσφαιρα του Λονδίνου της Βικτωριανής Εποχής αναζητούσαν μία ζεστή γωνιά για να περάσουν τη νύχτα τους, λίγο φαγητό για να ξεγελάσουν την πείνα τους και τρυφερά φιλικά λόγια από συμπονετικούς άγνωστους...και στο τέλος κατάφερναν να βρουν ζεστασιά, θαλπωρή και αγάπη για πάντα...

Mariannε Stokes (1855-1927), Το δοχείο του γάλακτος. Πριν το 1884. Ιδιωτική Συλλογή.

    Τι να έγιναν άραγε αυτά τα παιδιά του Ντίκενς που μας συντρόφευαν στις αναγνώσεις των παιδικών μας χρόνων; τα παιδιά εκείνα με τα οποία ταξιδεύαμε νοερά σε κόσμους σκοτεινούς και σκληρούς όπου τελικά θριάμβευε το καλό και νικούσε το φως;...

Marianne Stokes (1855-1927), Θησαυροί της παιδικής ηλικίας. 1885.  Μουσείο του Κάστρου Nottingham και Πινακοθήκη Τέχνης.

  Mε τις εικόνες της Marianne Stokes επιστρέφω στα φανταστικά ταξίδια εκείνων των μαγικών αναγνώσεων της παιδικής ηλικίας...και αναρωτιέμαι ξανά και ξανά, όπως και ο ποιητής, τι να απέγιναν άραγε εκείνα τα παιδιά του Ντίκενς... Δυστυχώς, υπάρχουν! κυκλοφορούν γύρω μας, ζουν δίπλα μας...

Marianne Stokes (1855-1927), Άστεγα (ή προς τους αγρούς). 1885. Ιδιωτική Συλλογή.

Marianne Stokes (1855-1927). Πιθανόν Αυτοπροσωπογραφία της ζωγράφου. Η Marianne Preindlsberger ήταν Αυστριακή ζωγράφος που σπούδασε στη Γαλλία όπου γνώρισε τον σύζυγό της, τον Βρετανό ζωγράφο Adrian Scot Stokes. Εγκαταστάθηκε μαζί του στη Αγγλία και έγινε μία από τις σημαντικότερες ζωγράφους της Βικτωριανής Αγγλίας. Για κάποιο διάστημα ζούσαν στην Κορνουάλη και ανήκαν στον κύκλο των ζωγράφων του Penlee. Από το 1890 η Stokes βρέθηκε υπό την επιρροή των Προραφαηλιτών ζωγράφων και ζωγράφισε μεσαιωνικά θέματα. Το ζευγάρι των Stokes ταξίδεψαν σε πολλές χώρες της Ευρώπης και κινήθηκαν σε κύκλους καλλιτεχνών διαφόρων κρατών.

Γιάννης Κοντός, Τι έγιναν τα παιδιά του Καρόλου Ντίκενς

Χάθηκαν προσωρινά, γίνανε σκιές,
με παρακολουθούν για δευτερόλεπτα
μέσα από την ομίχλη,
πιάνουν την άκρη του παλτού μου.
Χειμώνας είναι γι αυτά, βαρύς, με χιόνια.
Με παπούτσια χαλασμένα, με αισθήματα
κουρέλια τριγυρνάνε άσκοπα στους δρόμους,
κάτω από φανάρια του δεκάτου ενάτου αιώνα.
Το χιόνι σφυρίζει και τα χτυπάει αλύπητα.
Προσπαθεί να τα σβήσει από τις σελίδες των
βιβλίων. Αυτά όμως επιμένουν να τριγυρνάνε
στη μνήμη μας, να μας τυραννούν, να μας συντροφεύουν.
Χλομά και πεινασμένα μας περιμένουν
στη γωνιά, με τους ώμους να διψούν
για χάδι. Σούρουπο τα είδαμε για πρώτη
φορά και μα έφεραν τα πιο παράτολμα σχέδια.
Εκεί που σβήνει η μουσική, κρύβονται φοβισμένα
τα παιδάκια κοιτώντας το φεγγάρι.

Από την ποιητική συλλογή  "Ο αθλητής του τίποτα", εκδ. Κέδρος, 1997.


Για τον ποιητή Γιάννη Κοντό (1943-2015), βλ. http://www.biblionet.gr/author/11935
https://el.wikipedia.org/wiki/Γιάννης_Κοντός

Marianne Stokes (1855-1927), Ο αποχωρισμός. 1888. Walker Πινακοθήκη Τέχνης.


Marianne Stokes (1855-1927), Κεφάλι παιδιού. 1901. The Maas Gallery.


Marianne Stokes (1855-1927), Το φως του φαναριού. Περίπου 1888. Penlee House Gallery and Museum.


Marianne Stokes (1855-1927), Παιδί που κλαίει. Γύρω στα 1890.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου