Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Γυναίκες που εργάζονται. Πίνακες του Edward Hopper

Εργαζόμενες Γυναίκες. Πίνακες του  Edward Hopper

    Εδώ και καιρό σκέφτομαι να ξεκινήσω μια σειρά αναρτήσεων με θέμα την απεικόνιση γυναικών εν ώρα εργασίας. …και θα αρχίσω με πίνακες ενός αγαπημένου μου ζωγράφου, του φωτορεαλιστή Αμερικανού ζωγράφου Edward Hopper. 
"Εργαζόμενες γυναίκες", λοιπόν, παρουσιάζουν κάποιοι από τους πίνακες του Hopper. Γυναίκες που εργάζονται σε κλειστούς εσωτερικούς χώρους της μεγάλης πόλης. Μυστηριώδεις και αινιγματικές με μια αδιόρατη θλίψη να αιωρείται στην ατμόσφαιρα, οι εργαζόμενες γυναίκες του Hopper  κινούνται ή μάλλον ακινητοποιούνται στο ημίφως και περιβάλλονται από φωτοσκιάσεις.

Edward Hopper, Στο γραφείο το βράδυ. 1920. Walker Art Center. Minneapolis. Minnesota.
    
   Εποχή του Μεσοπολέμου στη Ν. Υόρκη. Οι γυναίκες-λίγες ακόμα- έχουν αρχίσει να εργάζονται σε γραφεία. Μια κομψή γυναικεία μορφή με μπλε φόρεμα στέκεται στη γωνία, πιθανόν στο γραφείο του προϊσταμένου της. Είναι βράδυ. Οι σκιες φωτίζουν τον τοίχο του γραφείου. Αριστοτεχνικά ζωγραφισμένες οι λεπτομέρειες…η γραφομηχανή στην άκρη αριστερά, η επίπλωση του γραφείου, το παράθυρο και τα φύλλα της πόρτας.

Edward Hopper, Κορίτσι που ράβει στη μηχανή. 1921. Μουσείο Thyssen Bornemisza. Μαδρίτη.

   Εργασία στο σπίτι. Μια κοπέλα ράβει στη μηχανή της. Στον τοίχο βλέπουμε τις σκιες από το παράθυρο. Είναι βράδυ. Οικιακή εργασία απεικονίζει και ο παρακάτω πίνακας. Βλέπουμε από το παράθυρο ενός διαμερίσματος μια γυναίκα με ποδιά να ασχολείται με τα "οικιακά". Τοπίο αστικό. Τα διαμερίσματα των πολυκατοικιών με τις κρυμμένες ιδιωτικές ζωές των ανώνυμων ενοίκων. Το βλέμμα του ζωγράφου "κλέβει" μία ιδιωτική στιγμή της γυναίκας και την "ακινητοποιεί" στο χρόνο.

Edward Hopper, Διαμερίσματα. 1923. Pennsylvania Academy of Fine Arts.

   Στον παρακάτω πίνακες βλέπουμε δύο γυναίκες εν ώρα εργασίας σ' ένα εστιατόριο. Η σερβιτόρα ταχτοποιεί τον πάγκο με τα φρούτα, ενώ στο βάθος δεξιά η ταμίας ασχολείται με τους λογαριασμούς.

Εdward Hopper, Τραπέζια για γυναίκες. 1930. Metropolitan Museum of Art. Νέα Υόρκη.

Edward Hopper, Το κουρείο. 1931. Neuberger Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

   Ο παρακάτω πίνακας είναι από τους αγαπημένους μου. Απεικονίζει μία πολυτελή αίθουσα κινηματογράφου στη Ν. Υόρκη. Στην άκρη αριστερά μπορούμε να διακρίνουμε τη Μεγάλη Οθόνη και δύο θεατές. Δεξιά ακουμπισμένη στον τοίχο και κρατώντας το πηγούνι με περισυλλογή στέκεται η ταξιθέτρια του κινηματογράφου.

Edward Hopper, Κινηματογράφος στη Ν. Υόρκη. 1939. Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (Museum of Modern Art-MOMA). Νέα Υόρκη.
   Σ' ένα δωμάτιο με γραφεία δύο άντρες και μία γυναίκα συνομιλούν…Φωτοσκιάσεις παντού...

Edward Hopper, Διάσκεψη το βράδυ. Ιδιωτική Συλλογή. 1942.

   Στον παρακάτω πίνακας ο ζωγράφος γίνεται θεατής της ιδιωτικής στιγμής μίας εργαζόμενης σε γραφείο της Ν. Υόρκης. Απεικονίζει την κομψή γυναίκα να στέκεται μπροστά στο ισόγειο παράθυρο του γραφείου, κρατώντας ένα χαρτί. Είναι βράδυ. Σαράντα χρόνια μετά τον πρώτο πίνακα με θέμα το γραφείο το βράδυ, ο ηλιωμένος Hopper (είναι πια ογδόντα χρονών) συνεχίζει να γοητευέται από τις αινιγματικές εργαζόμενες γυναίκες στο ημίφως των γραφείων…

Edward Hopper, Γραφείο στη Ν. Υόρκη. 1962. Montgomery Μουσείο Καλών Τεχνών. Alabama.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου