Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016

Εργαζόμενες γυναίκες. Πίνακες ζωγραφικής του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη

Πίνακες του Θεόφραστου Τριανταφυλλίδη (1881-1995)

 Αγαπώ ιδιαίτερα το έργο του Τριανταφυλλίδη Θεόφραστου, ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του μοντερνισμού και της Γενιάς του 30 στη νεοελληνική ζωγραφική, αν και ο ίδιος  ήταν ανένταχτος και επέλεξε να ακολουθήσει μοναχική πορεία,  μένοντας άσημος και άγνωστος στο ευρύ κοινό. Στις αρχές του 20ού αιώνα ήταν μαθητής του Γιώργου Ιακωβίδη στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στη συνέχεια σπούδασε στο Μόναχο και το Παρίσι. Ωστόσο, κατάφερε να ξεφύγει από τον ακαδημαϊσμό των πρώτων δασκάλων του και να αξιοποιήσει στοιχεία του ιμπρεσιονισμού αλλά και του εξπρεσιονισμού, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό ύφος στα έργα του που χαρακτηρίζονται από εσωτερικότητα, στοχαστική και  μελαγχολική διάθεση, ατμόσφαιρα μυστηρίου και ονείρου. 
   Παρά το ότι ήταν μέλος της ομάδας "Τέχνη" (Κ. Μαλέας, Νικόλαος Λύτρας) και στενός φίλος του Περικλή Βυζάντιου, έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του μακριά από κάθε δημοσιότητα, μοναχικά, ταπεινά και φτωχικά, πουλώντας για ελάχιστα χρήματα τους πίνακες του, που σήμερα πωλούνται ακριβά στις ξένες δημοπρασίες έργων τέχνων.
  Αγαπημένα θέματά του η απεικόνιση σκηνών καθημερινότητας με κεντρικά πρόσωπα κυρίως γυναίκες και παιδιά, που ξεπερνούν τα όρια της απλής ηθογραφίας, τοπία και προσωπογραφίες. Αποδίδει τα θέματά του χωρίς χαρακτηριστικά της "ελληνικότητας" της Γενιάς του 1930.
   Επιλέγω να σας παρουσιάσω κάποια έργα που παρουσιάζουν στιγμιότυπα γυναικών εν ώρα εργασίας. Απεικονίζει αφαιρετικά ανώνυμες γυναίκες με σκοτεινά χρώματα και χωρίς ατομικά χαρακτηριστικά προσώπου. Η έλλειψη προσωπικών χαρακτηριστικών-η απουσία ταυτότητας των προσώπων, προσδίδουν στις εικόνες του ονειρική ατμόσφαιρα, διαχρονική διάσταση και συμβολικό χαρακτήρα...

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Νταντάδες στον Βασιλικό Κήπο. 1935-1940. Εθνική Πινακοθήκη.

Ένα θέμα που συναντάται σε αρκετές παραλλαγές, είναι οι "νταντάδες" (οι γκουβερντάντες) στον Βασιλικό (Εθνικό) Κήπο. Προσφέρουν την ψευδαίσθηση της μητρικής αγκαλιάς και φροντίδας.Ένα σύνηθες αστικό επάγγελμα για γυναίκες. 

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Νταντάδες στον Βασιλικό Κήπο. 1940-1942. Εθνική Πινακοθήκη.

...Θα μπορούσαν να βρίσκονται στον κήπο ή το πάρκο μίας οποιασδήποτε ευρωπαϊκής πόλης.

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Νάνι στο πάρκο. 1935-1940. Ιδιωτική Συλλογή.

...Μεγαλώνουν τα παιδιά κάποιων άλλων... 

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Νταντάδες στον Βασιλικό Κήπο. Ιδιωτική Συλλογή.

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Νταντάδες στον Βασιλικό Κήπο. Ιδιωτική Συλλογή.

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Γυναίκες που εργάζονται στην ύπαιθρο. 1937. Εθνική Πινακοθήκη.

Γυναίκες που ασχολούνται με αγροτικές εργασίες. Εργάζονται σε δύσκολες συνθήκες στην ύπαιθρο.

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, συγκομιδή. 1925-1930. Ιδιωτική Συλλογή.

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Εργάτριες σταφίδας. 1920-1925. Ιδιωτική Συλλογή.

Γυναίκες εργάτριες σταφίδας. Μπορεί να ανακαλεί μία εικόνα μνήμης από τα παιδικά του χρόνια. Ο πατέρας του ήταν πλούσιος έμπορος σταφίδας στη Σμύρνη. Η καταστροφή του 1922 είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια της οικογενειακής περιουσίας και της οικονομικής στήριξης του καλλιτέχνη, που έπρεπε από εδώ και πέρα να συντηρείται μόνο με τα χρήματα που θα έβγαζε από την τέχνη του.

http://www.nikias.gr/view_artist_additional.php?prod_id=1377&mode=paintings&mtag=1
https://xartografos.wordpress.com/2011/09/01/238-%CE%B8%CE%B5%CF%8C%CF%86%CF%81-%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82-%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BC%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%AE%CF%82-%CE%BA/
https://paletaart.wordpress.com/2012/08/24/%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%86%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82-%CE%B8%CE%B5%CF%8C%CF%86%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%82-theofrastos-triantafyllidis-1881-1955/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου