Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011

Πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα Χριστούγενα: H γέννηση του Χριστού

Τα Χριστούγεννα στη ζωγραφική: Πίνακες του Σάντρο Μποτιτσέλλι (Sandro Botticelli)

    Οι χριστουγεννιάτικοι πίνακες της ιταλικής Αναγέννησης είναι φυσικά πολυάριθμοι. Η Γέννηση του Χριστού και η Προσκύνηση του θείου Βρέφους ήταν αγαπημένο θρησκευτικό θέμα των γνωστών ζωγράφων και των εργαστηρίων τους που δέχονταν προφανώς δεκάδες παραγγελίες. Ιδού παρακάτω κάποιοι από αυτούς τους πίνακες του γνωστού Ιταλού ζωγράφου Σάντρο Μποτιτσέλλι (1445-1510).

   H "Μυστική Γέννησις" είναι ίσως ένας από τους πιο χαρμόσυνους και πανηγυρικούς πίνακες που αποτυπώνουν την εορταστική ατμόσφαιρα του ελπιδοφόρου συμβάντος για το μέλλον ολόκληρου του κόσμου. Η γλυκειά Παρθένος Μαρία γονατίζει και προσκυνά με τρυφερότητα το γιο της υπό το σοβαρό βλέμμα των δύο ζώων. Ο γέρος Ιωσήφ κοιμάται δίπλα στο Χριστό. Απλοί βοσκοί και σοφοί άνθρωποι δεξιά και αριστέρα προσκυνούν με ευσέβεια. Οι άγγελοι ψηλά γιορτάζουν, χορεύοντας και ψάλλοντας χαρούμενοι. Στο κάτω επίπεδο άγγελοι και άνθρωποι αγκαλιάζονται...
Σάντρο Μποτιτσέλλι, Μυστική Γέννησις. 1500. Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

    Οι υπόλοιποι πίνακες έχουν ως κεντρικό θέμα την Προσκύνηση του Χριστού από τους Μάγους ή τους Βασιλείς. Η ιστορία των τριών Μάγων (ή Βασιλέων) που ταξίδεψαν από μακριά για να προσκυνήσουν το θείο Βρέφος είχε μεγάλη απήχηση στη Φλωρεντία του 15ου αιώνα και τα εργαστήρια των γνωστών ζωγράφων δέχονταν πολλές παραγγελίες μ' αυτό το θέμα.
Σάντρο Μποτιτσέλλι, Η προσκύνησις των Βασιλέων. Περίπου 1470-1475. Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

    Ο πίνακας αυτός ζωγραφίστηκε από τον Μποτιτσέλλι και τον επίσης γνωστό Ιταλό ζωγράφο Φιλιππίνο Λίπι. Ο Λίπι ήταν μαθητευόμενος στο εργαστήριο του Μποτιτσέλλι. Η Παρθένος Μαρία και ο Χριστός,  ο βασιλιάς που φιλά το πόδι του Χριστού και οι μεγάλες μορφές πίσω από τον βασιλέα έχουν γίνει από τον Λίπι. Ο Μποτιτσέλλι φαίνεται ότι ολοκλήρωσε τη σύνθεση του μαθητή του, ζωγραφίζοντας τους βοσκούς δεξιά και τους ακόλουθους των βασιλέων αριστερά. Είναι σπάνιο φαινόμενο ο δάσκαλος να ολοκληρώνει τη σύνθεση του μαθητή. Προφανώς είχε διακρίνει το ταλέντο του χαρισματικού μαθητή του.
Σάντρο Μποτιτσέλλι και Φιλιππίνο Λίπι, Η προσκύνησις των Βασιλέων. 1470. Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Σάντρο Μποτιτσέλλι, Η Προσκύνησις των Βασιλέων. 1478-1482. Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης-Ουάσιγκτον.

Σάντρο Μποτιτσέλλι, Η Προσκύνησις των Μάγων. 1475-1476. Πινακοθήκη Ουφίτσι-Φλωρεντία

Φιλιππίνο Λίπι, Η Προσκύνησις των Μάγων. 1496. Πινακοθήκη Ουφίτσι-Φλωρεντία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου