Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Κυριακή 9 Δεκεμβρίου 2012

Η μητρότητα στη ζωγραφική: Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και την Αγία Άννα

Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και την Αγία Άννα: ένας πίνακας με δύο μητέρες


   Είναι ασφαλώς ένα από τα αριστουργήματα του Γερμανού ζωγράφου και χαράκτη Άλμπρεχτ Ντύρερ (Νυρεμβέργη, 1471-1528). Ο πίνακας εκπέμπει την απόλυτη τρυφερότητα. Απεικονίζει δύο μητέρες, την Παναγία με τη μητέρα της Άννα. Σε πράσινο φόντο, οι δύο γυναικείες μορφές με το βρέφος Χριστό συνθέτουν μία τριγωνική ή πυραμοειδή σύνθεση, κατά το σύνηθες πρότυπο της εποχής. 
   Στη σύνθεση επικρατεί η μορφή της Αγίας Άννας. Το κεφάλι της γέρνει για να ακουμπήσει ελαφρά σ᾽αυτό της Παναγίας, ενώ με το ένα χέρι ακουμπά προστατευτικά τον ώμο της κόρης της. Η Αγία Άννα κοιτάζει με βαθύτατο μελαγχολικό βλέμμα στο κενό, ενώ η νεαρή Παναγία έχει στραμμένο το χαμογελαστό πρόσωπό της στο γαλήνια κοιμισμένο Θείο Βρέφος που αναπνέει με μισάνοιχτο το στόμα. Η έμφαση στη λεπτομέρεια, που χαρακτηρίζει τον Ντύρερ λόγω της ενασχόλησής του με τη χαρακτική, αποδεικνύεται και από την εξαιρετική απόδοση των πτυχώσεων του λευκού ρούχου της Αγίας Άννας.
   Η θρησκευτική σκηνή χαρακτηρίζεται από στοργή και γλυκύτητα, συναισθήματα που αποπνέουν και εκφράζουν οι δύο μητέρες, χωρίς να συνομιλούν.
   Ένας πραγματικά υπέροχος πίνακας από έναν σημαντικό καλλιτέχνη της Γερμανικής Αναγέννησης και της Ευρωπαϊκής Τέχνης.

Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το θείο βρέφος και την Αγία Άννα. 1519. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/14.40.633
http://www.wga.hu/html_m/d/durer/1/09/3stanne.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου