Αγγλικός ιμπρεσιονισμός. Καλοκαιρινοί πίνακες του Philip Wilson Steer
Είναι καλοκαιρινοί πίνακες του Βρετανού ζωγράφου Philip Wilson Steer (1860-1942). Με ελεύθερες πινελιές ο Steer απεικονίζει τις εντυπώσεις χρωμάτων και φωτός από καλοκαιρινές στιγμές στην παραλία. Χαριτωμένες γυναικείες φιγούρες, τυλιγμένες στην ονειρική αχλύ του φωτός της καλοκαιρινής ημέρας, περπατούν στην παραλία και ρεμβάζουν κοιτάζοντας τα καράβια στη θάλασσα. Παιδιά παίζουν ανέμελα στην αμμουδιά, τσαλαβουτούν στα νερά, μαζεύουν κοχύλια και γαρίδες...
Ο Steer θεωρείται, μαζί με τον φίλο του Walter Sickert, ηγετική μορφή του κινήματος του ιμπρεσιονισμού στην Αγγλία. Την περίοδο 1882-1884 συνέχισε τις σπουδές ζωγραφικής στο Παρίσι (πρώτα στην Ακαδημία Julian και στη συνέχεια στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στον Cabanel). Στη Γαλλία, όπως ήταν φυσικό, γνώρισε από κοντά το γαλλικό ιμπρεσιονισμό. Από το 1887 έως το 1891 επισκέφτηκε ξανά τη Γαλλία τέσσερις φορές, ενώ το 1886 έγινε ένα από τα ιδρυτικά μέλη του New English Art Club στο Λονδίνο, οι καλλιτέχνες του οποίου εξέφραζαν τις νέες τάσεις στην αγγλική ζωγραφική. Eκτός από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές, επηρεάστηκε από τον γνωστό σύγχρονό του ζωγράφο Whistler, αλλά και από τους παλιότερους δασκάλους της ζωγραφικής, όπως ο Boucher, o Gainsborough, o Constable και ο Turner. Ο ίδιος δίδαξε ζωγραφική στη Σχολή του Slade για σειρά ετών, από το 1893 έως το 1930.
Ph. W. Steer, Μορφές στην παραλία. 1888-89. Tate Gallery. Λονδίνο.
O Steer ζωγράφισε ένα μεγάλο αριθμό έργων που απεικονίζουν θαλασσινά τοπία και καλοκαιρινές σκηνές στην παραλία. Την περίοδο 1887-1891 περνούσε τα καλοκαίρια του στην Ανατολική Ακτή, στο Southwold και στο Walberswick του Suffolk όπου είχε φίλους. Πολλά από τα θαλασσινά έργα αυτής της περιόδου απεικονίζουν σκηνές με παραθεριστές από τα καλοκαίρια του σ´αυτές τις περιοχές.
Οι πίνακές του με σκηνές στις παραλίες του Southwold και του Walberswick είναι από τα πιο ιμπρεσιονιστικά έργα που δημιουργήθηκαν στην Αγγλία. Όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1880 και τη δεκαετία του 1890 εκτέθηκαν αυτά τα έργα στο Λονδίνο της Βικτωριανής εποχής, προκάλεσαν μάλλον αρνητικές εντυπώσεις στους ακαδημαϊκούς κύκλους της Βασιλικής Ακαδημίας Τέχνης και θεωρήθηκαν ως δείγματα ύψιστης πρωτοπορίας.
Ph. W. Steer, Southwold. 1889. Tate Gallery. Λονδίνο.
Ph. W. Steer, Στην παραλία στο Walberswick. 1889. Tate Gallery. Λονδίνο.
Ph. W. Steer, Αστράγαλοι. Walberswick. 1889. Ipswich Borough Council Museums and Galleries. Suffolk.
Ph. W. Steer, Walberswick. Παιδιά που τσαλαβουτούν στην παραλία. 1891. Fitzwilliam Museum. University of Cambridge.
Οι παρακάτω πίνακες, αν και απεικονίζουν σκηνές από τη γαλλική παραλία της Boulogne, αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα του αγγλικού ιμπρεσιονισμού, κύριος εκπρόσωπος του οποίου θεωρείται ο Steer. Oι επιρροές από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές, όπως ο Monet, είναι εμφανείς σ´αυτά τα έργα του Steer.
Ph. W. Steer, Στις αμμουδιές της Boulogne. 1888-1891. Tate Gallery. Λονδίνο.
Ph. W. Steer, Στις αμμουδιές της Boulogne. Παιδιά που ψαρεύουν γαρίδες. 1891. Ferens Art Gallery.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου