Τρόπος εξέτασης του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία» Γ ΓΕΛ Πανελ. Εξετάσεις 2019-20

Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Η γέννηση του Χριστού στη ζωγραφική. Georges De La Tour, o Νεογέννητος Χριστός

Georges De La Tour, Η γέννηση του Χριστού

    Aς καλωσορίσω την ημέρα των Χριστουγέννων με έναν πραγματικά ατμοσφαιρικό πίνακα που χαρακτηρίζεται από νατουραλισμό αλλά ταυτόχρονα και πνευματικότητα. Είναι ο Νεογέννητος Χριστός του Γάλλου ζωγράφου της εποχής του μπαρόκ Georges De La Tour (1593-1652). O De La Tour απεικονίζει με καθαρές γραμμές και γεωμετρικά σχήματα μία απόλυτη μινιμαλιστική σκηνή με πρωταγωνιστές τρία αγαπημένα ιερά πρόσωπα. Υπό το ημίφως του κεριού η Παναγία κρατά τρυφερά στην αγκαλιά της με προσήλωση τον νεογέννητο Χριστό, ενώ δίπλα της στέκεται και κοιτάζει με δέος και σεβασμό η μητέρα της και γιαγιά του θείου βρέφους, η Άννα.

Georges De La Tour, Ο νεογέννητος Χριστός. 1645-1648. Musée des Beaux Arts-Rennes. 

   Τα πρόσωπα φωτίζονται από το φως του κεριού που κρατά στο ένα χέρι της η Άννα,  η οποία έχει πάρει τη θέση του Ιωσήφ που συναντάμε στους παραδοσιακούς πίνακες με θέμα τη θεία οικογένεια. Στον πίνακα του De La Tour βλέπουμε δύο μητέρες, τη μητέρα της μητέρας και τη μητέρα του Χριστού να κοιτάζουν με τρυφερή αφοσίωση το νεογέννητο βρέφος που κοιμάται γαλήνια και μακάρια.

Georges De La Tour, O Nεογέννητος Χριστός. 1645-1648. Musée des Beaux Arts-Rennes. Λεπτομέρεια.

   Ο φωτισμός του πίνακα που προέρχεται από τη φλόγα του κεριού  είναι υπέροχος και δημιουργεί ατμόσφαιρα ονείρου και μυστηρίου. Φωτίζει τα σοβαρά πρόσωπα των μορφών και τα ρούχα τους. Εστία φωτός είναι επίσης το λευκό πουκάμισο της Άννας και οι λευκές φασκιές του μωρού.

Georges De La Tour, O Nεογέννητος Χριστός. 1645-1648. Musée des Beaux Arts-Rennes. Λεπτομέρεια.
   Τα χαρακτηριστικά του προσώπου του κοιμισμένου μωρού και τα δάχτυλα των γυναικών αποδίδονται πιστά, σχεδόν φωτογραφικά στην κάθε τους λεπτομέρεια, γεγονός που αποδεικνύει ότι το έργο χαρακτηρίζεται από νατουραλισμό. Μπορούμε να διακρίνουμε τις ζάρες και τις "φλεβίτσες" του δέρματος...

Georges De La Tour, Η Αγία Άννα με τον νεογέννητο Χριστό. 1645-1650. Πινακοθήκη Τέχνης του Οντάριο (Art Gallery of Ontario).

   Ο Georges De La Tour (1593-1692), αν και δεν είναι γνωστός στο ευρύ κοινό, υπήρξε ασφαλώς ένας εξαιρετικά εμπνευσμένος καλλιτέχνης που γεννήθηκε, έζησε και διακρίθηκε για το έργο του στην επαρχία της Λωραίνης, η οποία άλλοτε ήταν τμήμα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας αλλά κάποια στιγμή απορροφήθηκε από το βασίλειο της Γαλλίας. Στον παραπάνω πίνακα βλέπουμε τον φασκιωμένο νεογέννητο Χριστό στην αγκαλιά της γιαγιάς του Άννας. Η Άννα κοιτάζει με γλυκύτατη τρυφερότητα τον κοιμισμένο Χριστό υπό το φως του κεριού. Τα χαρακτηριστικά των προσώπων των δύο μορφών αποδίδονται επίσης φωτογραφικά με νατουραλισμό. Η Άννα κρατά σηκωμένο το ένα χέρι της, όπως και στον πρώτο πίνακα.

Georges De La Tour, H προσκύνηση των ποιμένων. Γύρω στα 1645. Mουσείο Λούβρο.

   Ατμοσφαιρική είναι η σκηνή της προσκύνησης των ποιμένων που απεικονίζεται και στον παραπάνω πίνακα. Και σ' αυτή τη σκηνή ο φωτισμός έρχεται από τη φλόγα του κεριού που κρατά ο Ιωσήφ στην άκρη δεξιά του πίνακα. Ο De La Tour στήνει τις σκηνές του με δραματικό, θεατρικό τρόπο. Συνηθίζει να φωτίζει τα πρόσωπα των σκηνών με το φως ενός κεριού, με αποτέλεσμα τα έργα του να χαρακτηρίζονται από υποβλητικότητα και δραματικότητα.

   Ο De La Tour γεννήθηκε στη μικρή μεσαιωνική κωμόπολη της Λωρραίνης Vic -sur- Seille, αλλά εγκαταστάθηκε και έζησε στην πόλη, επίσης της Λωρραίνης, Lunéville από την οποία καταγόταν η γυναίκα του. Ζωγράφισε κυρίως θεολογικού περιεχομένου πίνακες καθώς και σκηνές από την καθημερινή ζωή. Ήταν ο επίσημος ζωγράφος της αυλής του Δούκα της Λωρραίνης, ενώ η φήμη του ξεπέρασε τα όρια του Δουκάτου και έφθασε ως το Παρίσι και στην αυλή του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΓ και του Καρδινάλιου Ρισελιέ. Δεν γνωρίζουμε πολλά για τη ζωή του, ενώ τα περισσότερα έργα του καταστράφηκαν από φωτιά που ξέσπασε στο εργαστήριο του. Το ενδιαφέρον για το έργο του De La Tour ενεργοποιήθηκε από τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν οι κριτικοί της τέχνης άρχισαν να αναζητούν την επιρροή του Ιταλού Καραβάτζιο σε ζωγράφους εκτός Ιταλίας. Ο Georges De La Tour θεωρήθηκε ως ένας από αυτούς τους ζωγράφους στο έργο του οποίου ήταν εμφανής η επιρροή του Καραβάτζιο.

Georges De La Tour, H προσκύνηση των ποιμένων. Γύρω στα 1645. Mουσείο Λούβρο.



http://fr.wikipedia.org/wiki/Georges_de_La_Tour
http://en.wikipedia.org/wiki/Georges_de_La_Tour
http://www.wikipaintings.org/en/georges-de-la-tour/adoration-of-the-shepherds
Georges De La Tour, H προσκύνηση των μάγων. 1645. Mουσείο Λούβρο.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Georges_de_La_Tour_020.jpg
http://www.wga.hu/frames-e.html?/html/l/la_tour/georges/
http://www.ago.net/georges-de-la-tour-saint-anne-with-the-christ-child

2 σχόλια:

  1. Χρόνια πολλά και καλά! Με υγεία και χαρά! Καλό βράδυ! Φιλάκια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανταποδίδω από καρδιάς τις ευχές...ό,τι καλύτερο για εσένα και όλους μας.
      Πολλά φιλιά
      Άννα

      Διαγραφή