Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τρίτη, 28 Αυγούστου 2012

Καλοκαιρινή νύχτα: δύο πίνακες του Edvard Munch


To καλοκαίρι στη ζωγραφική: Καλοκαιρινή νύχτα του Edv. Munch

    Είναι δύο πίνακες του Νορβηγού ζωγράφου Edvard Munch (1863-1944) με θέμα μία καλοκαιρινή βραδιά. Και στους δύο πίνακες είναι αισθητή η αινιγματική παρουσία μίας λευκοφορεμένης γυναικείας μορφής. 
... Καθισμένη στα βράχια στην παραλία, ντυμένη με το λευκό φόρεμα και κρατώντας το ψάθινο καπέλο της, η Inger (όπως μαθαίνουμε ότι λέγεται από τον τίτλο του πίνακα), κοιτάζει στοχαστικά σε άγνωστη κατεύθυνση, μάλλον εντός της και βαθιά στον εαυτό της...
   Στα τέλη της δεκαετίας του 1880 και στις αρχές του 1890 ο Munch εγκαταλείπει τον μάλλον ανώδυνο ιμπρεσιονισμό για να περάσει στην οδυνηρή έκφραση συναισθημάτων με έργα που θεωρούνται σημαντικά για τη γέννηση του κινήματος του Γερμανικού εξπρεσιονισμού στη ζωγραφική.

Edv. Munch, Καλοκαιρινή βραδιά ή η Inger στην παραλία. 1889. Bergen Art Museum.
 
... Ο πόνος, η απομόνωση και η μοναξιά αποτυπώνονται έντονα στα έργα του Μunch. Οι  μορφές του άλλοτε λιγότερο εμφανώς και πιο υπαινικτικά και άλλοτε κραυγαλέα και με δύναμη εκφράζουν την οδύνη της ανθρώπινης ψυχής...
...Η γυναικεἰα λευκοφορεμένη μορφή με τα χέρια πίσω,  εγκλωβισμένη στους κορμούς των δένδρων, κοιτάζει μπροστά στο άπειρο... Πίσω της, ανάμεσα από τα δένδρα, διακρίνεται η θάλασσα ή μια λίμνη...το φεγγάρι καθρεφτίζεται σχεδόν απειλητικό στο νερό και ένα ζευγάρι (μια λευκή και μια μαύρη κουκίδα) κάνει βαρκάδα... Όνειρο καλοκαιρινής βραδιάς!

Edv. Munch, Όνειρο καλοκαιρινής βραδιάς. Η φωνή. 1893. Museum of Fine Arts. Boston. Ένας από τους λίγους πίνακες του Μουνχ που βρίσκονται εκτός της πατρίδας του, Νορβηγίας.

http://www.mfa.org/collections/object/summer-night-s-dream-the-voice--33634
http://www.kunstmuseene.no/default.asp?enhet=kunstmuseum&kat=269&sp=2
http://www.wikipaintings.org/en/edvard-munch/summer-night-inger-on-the-shore-1889

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου