Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Κυριακή, 9 Δεκεμβρίου 2012

Η μητρότητα στη ζωγραφική: Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και την Αγία Άννα

Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το Θείο Βρέφος και την Αγία Άννα: ένας πίνακας με δύο μητέρες


   Είναι ασφαλώς ένα από τα αριστουργήματα του Γερμανού ζωγράφου και χαράκτη Άλμπρεχτ Ντύρερ (Νυρεμβέργη, 1471-1528). Ο πίνακας εκπέμπει την απόλυτη τρυφερότητα. Απεικονίζει δύο μητέρες, την Παναγία με τη μητέρα της Άννα. Σε πράσινο φόντο, οι δύο γυναικείες μορφές με το βρέφος Χριστό συνθέτουν μία τριγωνική ή πυραμοειδή σύνθεση, κατά το σύνηθες πρότυπο της εποχής. 
   Στη σύνθεση επικρατεί η μορφή της Αγίας Άννας. Το κεφάλι της γέρνει για να ακουμπήσει ελαφρά σ᾽αυτό της Παναγίας, ενώ με το ένα χέρι ακουμπά προστατευτικά τον ώμο της κόρης της. Η Αγία Άννα κοιτάζει με βαθύτατο μελαγχολικό βλέμμα στο κενό, ενώ η νεαρή Παναγία έχει στραμμένο το χαμογελαστό πρόσωπό της στο γαλήνια κοιμισμένο Θείο Βρέφος που αναπνέει με μισάνοιχτο το στόμα. Η έμφαση στη λεπτομέρεια, που χαρακτηρίζει τον Ντύρερ λόγω της ενασχόλησής του με τη χαρακτική, αποδεικνύεται και από την εξαιρετική απόδοση των πτυχώσεων του λευκού ρούχου της Αγίας Άννας.
   Η θρησκευτική σκηνή χαρακτηρίζεται από στοργή και γλυκύτητα, συναισθήματα που αποπνέουν και εκφράζουν οι δύο μητέρες, χωρίς να συνομιλούν.
   Ένας πραγματικά υπέροχος πίνακας από έναν σημαντικό καλλιτέχνη της Γερμανικής Αναγέννησης και της Ευρωπαϊκής Τέχνης.

Άλμπρεχτ Ντύρερ, Η Παναγία με το θείο βρέφος και την Αγία Άννα. 1519. Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης. Ν. Υόρκη.

http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/14.40.633
http://www.wga.hu/html_m/d/durer/1/09/3stanne.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου