Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Κυριακή, 7 Αυγούστου 2011

James McNeill Whistler, Συμφωνία στα Λευκά (Symphony in White): Οι Γυναίκες στα λευκά του Whistler


Οι Γυναίκες στα Λευκά του Αμερικανοβρετανού ζωγράφου James Mc Neill Whistler
(1863-1903)

Έχοντας ως μοντέλο την αγαπημένη του Joanna Heffernan (που ποτέ δεν παντρεύτηκε), ο Whistler ζωγράφισε τη δεκαετία του 1860 τρεις πίνακες στους οποίους έδωσε την ονομασία "Συμφωνία στα Λευκά". Ονειρική ατμόσφαιρα, γυναικείες απόμακρες μορφές  με στοχαστικό ύφος, η απόλυτη αρμονία και το μυστήριο του λευκού!
Η επιρροή του Οριενταλισμού-Ιαπωνισμού στους πίνακες είναι εμφανής. Στα μέσα του 19ου αιώνα οι Ευρωπαίοι καλλιτέχνες είχαν αρχίσει, λόγω των εμπορικών σχέσεων με την Ανατολή, να γνωρίζουν τις Ιαπωνικές εικαστικές τέχνες και να μαγεύονται από τις "αρμονικές αντιθέσεις" των χρωμάτων και των γραμμών.

James McNeill Whistler, Sumphony in White, No. 1. The White Girl (1862). Βρίσκεται στη National Gallery of Art. New Work. Η απόλυτη αρμονία της απλότητας στο Λευκό Κορίτσι του Whistler.

James McNeill Whistler, Sumphony in White, No. 2(1864-1865). Στην Tate Gallery-London (Λονδίνο)
Mία  παραλλαγή του Λευκού Κοριτσιού. Η στοχαστική γυναικεία μορφή ακουμπά στο τζάκι και το θλιμένο πρόσωπό της καθρεφτίζεται στον καθρέπτη. Στο χέρι της κρατά μια βεντάγια και τα λουλούδια του βάζου απλώνονται να αγγίξουν το λευκό φόρεμά της. Ο πίνακας ενέπνευσε τον ποιητή Swinburne να γράψει το ποίημα με τον τίτλο "Before the Mirror" ("Μπροστά στον καθρέπτη),  το οποίο ο Whistler ανάρτησε μπροστά στον πίνακα.

James McNeill Whistler, Sumphony in White, No. 3(1865-1867). Στην πινακοθήκη του Barber Institute of Fine Arts του Birminham. Δυο γυναικείες μορφές ντυμένες στα λευκά σε περισυλλογή. Η Heffernan κάθεται στον καναπέ, έχοντας ακουμπήσει το κεφάλι της στο χέρι της. Η βεντάγια στο πάτωμα και τα λουλούδια του βάζου στα δεξιά της δεύτερης γυναικείας μορφής είναι δείγμα επιρροής του Ιαπωνισμού.

Βλ.
http://www.nga.gov/fcgi-bin/tinfo_f?object=12203.0&detail=none
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?workid=16122&searchid=29830
James McNeill Whistler, Sumphony in White, No. 1. The White Girl (1862).

Ο James Mc Neill Whistler (1863-1903) γεννήθηκε στις ΗΠΑ, αλλά ακολούθησε τον πατέρα, που ήταν μηχανικός τρένων, στα επαγγελματικά του ταξίδια στην Ευρώπη. Διδάχτηκε, όταν ήταν μικρός, κάποια μαθήματα ζωγραφικής στην Αγ. Πετρούπολη της Ρωσίας. Δεν έλαβε ποτέ, όμως, ακαδημαϊκές σπουδές στη ζωγραφική. Ήταν μάλλον αυτοδίδακτος. Επέστρεψε με τον πατέρα του στην Αμερική και ασχολήθηκε με διάφορες δραστηριότητες. Κάποια στιγμή γύρισε στην Ευρώπη. Αφού πρώτα πέρασε από το Παρίσι, εγκαταστάθηκε τελικά για το υπόλοιπο της ζωής του στο Λονδίνο όπου έγινε γνωστός για τα έργα ζωγραφικής του. Γνώρισε τον Dante Gabriel Rossetti και βρέθηκε υπό την επιρροή των Άγγλων Προραφαηλιτών ζωγράφων. Για λεπτομέρειες του συναρπαστικού, μάλλον τυχοδιωκτικού, βίου του ζωγράφου, βλ.
http://www.artchive.com/artchive/W/whistler.html
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Abbott_McNeill_Whistler

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου