Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2013

Γυναίκες που διαβάζουν επιστολή. Πίνακες του Jan Vermeer

Γυναίκες που διαβάζουν επιστολή του Jan Vermeer

   Eίναι δύο πίνακες του γνωστού Ολλανδού ζωγράφου Jan Vermeer (1632-1675) που απεικονίζουν γυναίκες να διαβάζουν μια επιστολή.
       Μια νεαρή κοπέλα στέκεται δίπλα στο ανοιχτό παράθυρο και διαβάζει με αφοσίωση την επιστολή. Το περιεχόμενο και ο αποστολέας άγνωστος για μας. Μπορούμε να φανταστούμε ό,τι θέλουμε. Ίσως, είναι μια ερωτική επιστολή. Το προφίλ της κοπέλας αντανακλάται στο τζάμι του παράθυρου. Τα υφάσματα κυριαρχούν στην εικόνα. Κόκκινη βαριά κουρτίνα στο παράθυρο και πράσινη κουρτίνα στα δεξιά του πίνακα δημιουργούν την εντύπωση στημένης θεατρικής σκηνής που την παρακολουθούμε όσοι βλέπουμε τον πίνακα. Ένα εντυπωσιακό ύφασμα καλύπτει το τραπέζι πάνω στο οποίο βρίσκονται χειμωνιάτικα φρούτα μέσα σε μία πιατέλα. Αίσθηση γλυκιάς μελαγχολίας και ατμόσφαιρα μυστηρίου χαρακτηρίζουν το έργο του Ολλανδού καλλιτέχνη. Η απλή καθημερινή σκηνή γοητεύει τους θεατές χάρη στη μαγεία της τέχνης του Vermeer!

Jan Vermeer, Κοπέλα που διαβάζει μια επιστολή μπροστά σ᾽ανοιχτό παράθυρο. 1658-59. Πινακοθήκη Παλαιών Δασκάλων. Δρέσδη.

    Μία επιστολή διαβάζει και η νέα γυναίκα του παρακάτω πίνακα στο φως του παράθυρου, το οποίο, όμως, δεν μπορούμε να δούμε. Η γαλάζια ριχτή ζακέτα, που φορά η γυναίκα, φωτίζει την εικόνα και δίνει την εντύπωση ότι μπορεί να είναι έγκυος. Όμως, κάποιοι υποστηρίζουν ότι η ζακέτα είναι ριχτή σύμφωνα με τις επιταγές της μόδας της εποχής. Η ύπαρξη του μεγάλου χάρτη στον τοίχο, ίσως, αποτελεί υπαινιγμό για το ότι το γράμμα, που διαβάζει η γυναίκα, έχει σταλεί από κάποιον που ταξιδεύει μακριά, μπορεί από έναν άνδρα ναυτικό ή έμπορο. Άλλωστε, τον 16ο-17o αιώνα οι Ολλανδοί είχαν αποικίες σε διάφορα σημεία του κόσμου και ασχολούνταν με το εμπόριο.

Jan Vermeer, Γυναίκα στα μπλε που διαβάζει ένα γράμμα. 1662-64. Rijksmuseum. Άμστερνταμ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Girl_Reading_a_Letter_at_an_Open_Window
http://www.essentialvermeer.com/catalogue/girl_reading_a_letter_by_an_open_window.html

Για έργα του Vermeer, βλ. http://habilisii-habilis.blogspot.gr/2010/11/vermeer-johannes.html

2 σχόλια:

  1. Η ιδιαιτερότητα του Βερμέερ είναι μοναδική.

    Μου αρέσει η ματιά στις ζωγραφιές!

    http://habilisii-habilis.blogspot.gr/2010/11/vermeer-johannes.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συμφωνώ απόλυτα. Ο Βερμέερ είναι εξαιρετικός, πραγματικά μοναδικός. Ένας από τους πιο αγαπημένους μου ζωγράφους. Θα μπορούσα να κάνω ένα ταξίδι, μόνο για να δω από κοντά έναν πίνακά του.

      Διαγραφή