Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Κυριακή, 15 Μαΐου 2016

Ποίηση στην ομορφιά. Γυναίκες με λουλούδια. Πίνακες της Μαρίας Σπάρταλη Στίλμαν.

Ποίηση στην ομορφιά. Οι  Γυναίκες με λουλούδια της Μαρίας Σπάρταλη Στίλλμαν

   Η Βρετανίδα ελληνικής καταγωγής Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν (1844-1927) είναι η πιο γνωστή γυναίκα ζωγράφος του κινήματος των Προραφαηλιτών που εμφανίστηκε στη Βικτωριανή Αγγλία το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. (για τη ζωή και το έργο της, βλ. http://annagelopoulou.blogspot.gr/2012/08/blog-post_20.html)

   Αγαπώ ιδιαίτερα τα έργα της για την ποιητική ατμόσφαιρα, τα απαλά χρώματα και τους συναρπαστικούς τόπους που μας μεταφέρουν. Ζωγράφισε ένα μεγάλο αριθμό αισθαντικών γυναικείων πορτρέτων που χαρακτηρίζονται από λανθάνουσα θλίψη και μελαγχολία, παραμυθένια τοπία και ονειρικές σκηνές από κείμενα του Μεσαίωνα και της Ιταλικής Αναγέννησης.
    Επιλέγω μία σειρά "ανοιξιάτικων" έργων που απεικονίζουν κυρίως γυναίκες να περιβάλλονται από λουλούδια,  να κρατούν λουλούδια, να στολίζονται με λουλούδια, να κινούνται μέσα σε ανθισμένους κήπους...

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, O αγγελιοφόρος της αγάπης.1885. Μουσείο Τέχνης του Delaware. Είνα ένας από τους πιο γνωστούς πίνακες της Στίλλμαν.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Τα κρίνα του μοναστηριού. 1891. Συλλογή του Ashmolean Μουσείου. Οξφόρδη. Προσεύχεται σ' ένα μοναστηριακό κήπο, κρατώντας κρίνους.

Για τους Προραφαηλίτες τα λουλούδια έχουν συμβολικό μήνυμα. Για παράδειγμα, οι κρίνοι συμβολίζουν την αγνότητα.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Σκηνή σε αγροτική φάρμα. Μουσείο Τέχνης του Delaware.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Mία γυναίκα στον κήπο της αγροικία του Kelmscott. 1905. Ιδιωτική Συλλογή. Μία αιθέρια οπτασία ανάμεσα σε λουλούδια και λευκά περιστέρια. Ποτίζει τα λουλούδια.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Μία βόλτα στην αγροικία του Kelmscott. Ιδιωτική Συλλογή. Μία αιθέρια γυναικεία μορφή περπατά στην αλέα του ανθισμένου κήπου. Η παραμυθένια αγροικία υπάρχει πράγματι και η Μαρία είχε μείνει σ' αυτήν πολλές φορές. Ήταν η εξοχική κατοικία του Προραφαηλίτη σχεδιαστή William Morris. Στην κατοικία του είχε φιλοξενήσει πολλούς καλλιτέχνες του κινήματος.

 
Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Πορτρέτο της Έφης να κρατά κρίνο και ένα ματσάκι με τριαντάφυλλα. 1876. Ιδιωτική Συλλογή.
Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Η σκεπτόμενη. 1879. Μουσείο Τέχνης Chasen. Wisconsin. Κρατά λουλούδια και πίσω της έχει λουλούδια.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Ένα στεφάνι από τριαντάφυλλα. 1880. Ιδιωτική Συλλογή. Τριαντάφυλλα για τις νέες κοπέλλες, το λουλούδι-σύμβολο του έρωτα.

 Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Ο μαγεμένος κήπος του Anselmo. 1889. Σκηνή από το Δεκαήμερο του Βοκκάκιου.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Το τριαντάφυλλο από τον κήπο της Αρμίντα. 1894.  Ιδιωτική Συλλογή.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Βεατρίκη. 1894.  Μουσείο Τέχνης του Delaware.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Βεατρίκη. 1898. Ιδιωτική Συλλογή. Τριαντάφυλλα και κρίνος. Η ηρωίδα του Δάντη περιμένει τον έρωτα.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Ερωτικά Σονέτα. 1896. Μουσείο Τέχνης του Delaware. Διαβάζει ερωτική ποίηση, κρατώντας λουλούδια.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, Ένας κρίνος της Φλωρεντίας. 1885-1890. Ιδιωτική Συλλογή.

Μαρία Σπάρταλη Στίλλμαν, H Μαντόνα Pietra degli Scrovigni. 1884. Ιδιωτική Συλλογή. Μ' ένα  ανθισμένο κλαδί μας καλεί να μυρίσουμε την Άνοιξη και να ταξιδέψουμε στο όνειρο...



2 σχόλια:

  1. Η άγνωστη του πάρκου

    Πάνδημη Βένους; Ή παρθένα Βέστα;
    Μύρο αγιωσύνης; Ή βακχίδας νάζι;
    η κυματούσα η διάβα σου τινάζει
    και μέσα μας ανάβει τέτοια ζέστα;

    Στην προσευκή; Για της σαρκός τη φέστα;
    Στον έρωτα; Ή στης νηστείας το μαράζι
    το αλαβαστρένιο σου είδωλο μας κράζει;
    Στον άδη, για στο φως μας λέει αλέστα;

    Μας κοίταξες διαβαίνοντας ωστόσο
    και χάθηκες αργά σαν οπτασία
    μες την πυκνή θαμπή δεντροστοιχία.

    Κι άμα σε λίγο ενιώσαμε το πόσο
    μας είχε η ανεξήγητη όψη σου χτυπήσει
    για πάντα σαν πεφταστέρι είχες σκορπίσει.

    Λευτέρης Αλεξίου

    ΥΓ. Αποδείχτηκε πολύ χρήσιμη και ενημερωτική η προηγούμενη ανάρτηση του 2012.

    http://annagelopoulou.blogspot.gr/2012/08/marie-spartali-stillman.html

    Μα και η σημερινή είναι πολύ ενδιαφέρουσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τα τελευταία χρόνια έχω "μανία" με τους Προραφαηλίτες ζωγράφους. Μου αρέσουν πολύ, γιατί με "ταξιδεύουν" μακριά. Οι Βρετανοί τους θεωρούν πολύ σημαντικούς και τους κατατάσσουν στην "πρωτοπορία". Το ποίημα που διάλεξες ταιριάζει πολύ με την ατμόσφαιρα των εικόνων.
    Καλή εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή