Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Πέμπτη, 14 Ιουλίου 2011

H μουσική στη ζωγραφική: Κωνσταντίνος Παρθένης: πίνακες με μουσικά όργανα

                     Η μουσική στο έργο του ζωγράφου Κ. Παρθένη

Ο Κωνσταντίνος Παρθένης (Αλεξάνδρεια Αιγύπτου 1878-Αθήνα 1967) έφερε ανανεωτική πνοή στη νεοελληνική ζωγραφική στις αρχές του 20ού αιώνα και θεωρείται πρόδρομος της Γενιάς του 30 για τις εικαστικές τέχνες. Σπούδασε ζωγραφική και μουσική στη Βιέννη και αρχικά επηρεάστηκε από το γερμανικό συμβολισμό και εξπρεσιονισμό. Στη συνέχεια στράφηκε προς τη βυζαντινή αγιογραφία, αλλά ήλθε σε επαφή  και με το μεταϊμπρεσιονισμό στο Παρίσι. Με εξαϋλωμένα και λαμπερά χρώματα παρουσιάζει την εικόνα μιας εξιδανικευμένης Ελλάδας, ενώ σε πολλά έργα του είναι εμφανής η "ελληνικότητα" που χαρακτήριζε και τη Γενιά του 30. 
Η μουσική παιδεία τον ώθησε συχνά να απεικονίζει μουσικά όργανα.

Κ. Παρθένη, Άγγελος με άρπα
Ο Άγγελος και η άρπα απεικονίζονται ελλειπτικά.

Κ. Παρθένης, Ορφέας Νυχτερινός
Νυχερινό θαλασσινό τοπίο με φεγγάρι. Ο Ορφέας παίζει τη λύρα του.

Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός
Ο Άγγελος κρατά λύρα και μεταφέρει το χαρμόσυνο μήνυμα στη Θεοτόκο μέσω της μουσικής.

Κ. Παρθένης, Νεκρή φύση με φρούτα και βιολί

Κ. Παρθένης, Νεκρή Φύση με Κιθάρα

Για τους πίνακες, βλ. http://www.eikastikon.gr/zografiki/parthenis.html
Για τη σχέση του Παρθένη με τη μουσική, βλ. http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathglobal_1_27/02/2005_1283804

2 σχόλια:

  1. Πολλές φορές χαζεύω το ιστολόγιό σας, κι όλο ήθελα να σας συγχαρώ, αλλά πού χρόνος στην ευχή πανάθεμάτον..! Τρυφερή η δουλειά σας κι η αύρα της εισπρακτέα. Επιμείνετε όσο μπορείτε παρακαλώ, τίποτε δεν πάει χαμένο. Ευχαριστώ και συνεχίζουμε.
    Χαρτογράφος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Συγγνώμη για τη μεγάλη καθυστέρηση στην απάντησή μου. Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια.

      Διαγραφή