Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Σάββατο 22 Απριλίου 2017

Το Πασχαλινό τραπέζι. Πίνακες Ρώσων ζωγράφων

Το  Πασχαλινό τραπέζι

    Οι μέρες του Πάσχα έχουν περάσει. Τελειώνει η εβδομάδα της Διακινησίμου.  Ας αποχαιρετήσουμε το Πάσχα με πίνακες Ρώσων ζωγράφων που απεικονίζουν το πασχαλινό τραπέζι της ρωσικής παράδοσης.

Aleksandr Makovsky, Το Πασχαλινό Τραπέζι. 1915-1916.

Stanislav Zhukovski (1873-1944), Πασχαλινό τραπέζι. 1911. Ιδιωτική Συλλογή.

Stanislav Zhukovski (1873-1944), Πασχαλινό τραπέζι. 1912. Εθνική Πινακοθήκη της Ουκρανίας. Κίεβο. Από το ανοιχτό παράθυρο διακρίνουμε το δάσος.

Ο Stanislav Zhukovski απεικονίζει σε διάφορες παραλλαγές το πασχαλινό τραπέζι. Χρωματιστά αυγά, ανοιξιάτικα πολύχρωμα λουλούδια, διάφορα γλυκά και φρούτα και φυσικά σαμοβάρι για τσάι...

Stanislav Zhukovski (1873-1944), Πασχαλινό τραπέζι. 1915. Πινακοθήκη Tretyakov. Μόσχα.

Nikolaj Bogdanov Belsky (1868-1945), Πασχαλινό τραπέζι. Ιδιωτική Συλλογή. Ένας υπέροχος πίνακας με νεκρή φύση από ένα μεγάλο ζωγράφο.

Boris Kustodiev, Πασχαλινό φιλί. 1912. Ιδιωτική Συλλογή. Φιλιούνται για τις πασχαλινές ευχές. Ο άντρας κρατά κόκκινο αυγό. Διακρίνουμε το πασχαλινό τραπέζι με τα αυγά.






2 σχόλια:

  1. [ΜΑΓΕΙΡΕΨΑ]

    Ίχνος έμπρακτης μαγείας
    που απέμεινε στον κόσμο
    είναι η μαγειρική.
    Αλλά και πρόχειρο μέσο εξάσκησης
    του μεγαλείου της προσφοράς.

    Γι' αυτό και συνήθως έχει να κάνει
    με το κατ’ εξοχήν πρόσωπο της προσφοράς
    που είναι η μητέρα.
    Και μητέρα σημαίνει μη τέρας.

    Γιατί προπαρασκευή τροφής είναι
    να κάνει βρώσιμα τα τέρατα.
    Να παίξει το αρχικό παιχνίδι του εκπολιτισμού.

    Ο κάθε μάγειρος
    και η κάθε μαγείρισσα
    είναι ένα είδος πρέσβη
    μητέρας και μη τέρατος
    σε ένα παιχνίδι φωτιάς και νερού
    που κάνει το χωματώδες των υλικών πνοή.

    Δεν θέλει όμως τόση φιλοσοφία
    για να το απολαύσουμε.
    Άσκηση λεπτότητας είναι
    και αρχοντιάς του προσφέροντος
    και του προσφερομένου
    και του δεχομένου.

    Η ρίζα κάθε γιορτής.

    Γι' αυτό το “μαγείρεψα”
    υπονοεί πάντα
    το “κοπιάστε”,
    εκεί,
    όπου όλοι οι καλοί χωράνε.

    Βασίλης Λαλιώτης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ. Δεν το ήξερα το ποίημα. Καλή μας εβδομάδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή