Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Κυριακή, 5 Μαΐου 2013

H Aνάσταση στη ζωγραφική. Edw. Burne Jones, Το πρωί της Ανάστασης

Η Ανάσταση στους Προραφαηλίτες ζωγράφους, ένας πίνακας του Burne Jones

   Ο Edward Burne Jones (1833-1898), ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της δεύτερης φάσης του κινήματος των Προραφαηλιτών ζωγράφων, απεικονίζει σ΄αυτόν τον πίνακα μία σκηνή που διαδραματίζεται στον τάφο του Χριστού το πρωί μετά την Ανάστασή του. Η κεντρική γυναικεία μορφή είναι η Μαρία Μαγδαληνή, η οποία έρχεται αντιμέτωπη με τον αναστημένο Χριστό κατά την επίσκεψή της στον τάφο του. Η φιγούρα του αναστημένου Χριστού στέκεται στην άκρη δεξιά του πίνακα έχοντας ημιστραμένη την πλάτη του προς το κοινό. Από το κεφάλι του θείου προσώπου εκπέμπεται ένα στεφάνι φωτός. Δεξιά και αριστερά της Μαρίας Μαγδαληνής κάθονται δύο άγγελοι που προφανώς συνοδεύουν τον αναστημένο Χριστό. Οι δύο άγγελοι καλύπτουν με το ένα χέρι το στόμα τους, κίνηση που εκφράζει το δέος και το θαυμασμό τους απέναντι στον Χριστό. Η έκπληξη και ο θαυμασμός της Μαρίας Μαγδαληνής δηλώνεται με τη σχεδόν "χορευτική" κίνηση του σώματός της που κλίνει, έχοντας σηκώσει το ένα χέρι της, προς την αντίθετη κατεύθυνση από τον Χριστό.
   Οι αρμονικές γραμμές και τα σκούρα χρώματα του πίνακα εκφράζουν μία αίσθηση θλίψης που μάλλον δε συνάδει με τον πανηγυρικό χαρακτήρα που θα έπρεπε να έχει η εικαστική απόδοση του χαρμόσυνου γεγονότος της Ανάστασης. Ο Burne Jones ζωγράφισε τουλάχιστον δύο παραλλαγές του ίδιου θέματος στην περίοδο 1882-1886. Βλέπουμε την παραλλαγή που απεικονίζεται σε πίνακα της πινακοθήκης Tate Britain του Λονδίνου.

Edw. Burne Jones, Το πρωί της Ανάστασης. 1882-1886. Tate Britain. Λονδίνο.

Ο Burne Jones έχει απεικονίσει σκηνή από την Ανάσταση και στο παρακάτω σχέδιο για βιτρό εκκλησίας.

Edw. Burne Jones, H Ανάσταση. 1881. Εθνική Πινακοθήκη του Καναδά. Οτάβα.


http://www.tate.org.uk/art/artworks/burne-jones-the-morning-of-the-resurrection-n04888
http://www.victorianweb.org/painting/bj/paintings/20.html
http://www.gallery.ca/en/see/collections/artwork.php?mkey=43074

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου