Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014

Ο έρωτας στους Προραφαηλίτες ζωγράφους. Ph. H. Calderon, "Σπασμένοι" όρκοι

Ο έρωτας στη ζωγραφική. Ph. H. Calderon, "Σπασμένοι" όρκοι


   H διάψευση του έρωτα είναι από τα αγαπημένα θέματα των ζωγράφων της Βικτωριανής εποχής και ιδιαίτερα των Προραφαηλιτών. Στον παρακάτω πίνακα ο Ph. H. Calderon (1833-1898) απεικονίζει τον πόνο που προκαλεί η διάψευση στο πρόσωπο της νέας γυναίκας, η οποία στέκεται δίπλα στο φράκτη ενός κήπου όπου υπάρχουν χαραγμένα τα αρχικά του ονόματός της και του ονόματος του αγαπημένου της. Τα αρχικά όμως αυτά δεν είναι πια    μαρτυρία του έρωτα, αλλά της προδοσίας, αφού ακούει και βλέπει (από τη χαραμάδα του φράκτη) τον αγαπημένο της να φλερτάρει με μια άλλη γυναίκα. Ο αγαπημένος της έχει "σπάσει" τους όρκους της αιώνιας αγάπης που της είχε δώσει και προφανώς τώρα ορκίζεται για τον έρωτά του σε μια άλλη γυναίκα.
   Ο πίνακας έχει πολλά στοιχεία συμβολισμού που συνηθίζουν να χρησιμοποιούν οι Προραφαηλίτες ζωγράφοι, όπως ο κισσός που καλύπτει τον τοίχο συμβολίζει την πίστη και τη αυταπάτη της γυναίκας ότι ο έρωτάς της θα κρατούσε αιώνια. Τα μαραμένα λουλούδια στην άκρη αριστερά συμβολίζουν το τέλος του έρωτα...
    Οι λεπτομέρειες της ενδυμασίας της γυναίκας απεικονίζονται με πραγματική δεξιοτεχνία από τον καλλιτέχνη.

Ph. Herm. Calderon, Σπασμένοι όρκοι. 1856. Tate Gallery.

Ο Calderon ζωγράφισε και μια μικρότερη παραλλαγή του ίδιου πίνακα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου