Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τετάρτη 9 Ιουλίου 2014

Η αγάπη στην ποίηση. Fernando Pessoa, Από τον Ερωτευμένο Βοσκό

Fernando Pessoa, Τα ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο
Από τον Ερωτευμένο Βοσκό

   Γνωρίζω ότι σας αρέσουν τα κείμενα του Φερνάντο Πεσσόα. Γνωρίζετε ότι και εγώ τον αγαπώ πολύ. Για αυτό, ας γνωρίσουμε μια νέα έκδοση: Fernando Pessoa, Τα ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο. 
 Ιδού το απόσπασμα V από το ποιητικό έργο Ο ερωτευμένος βοσκός που συμπεριλαμβάνεται στα ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο. Μιλάει για την αγάπη…και νομίζω πως οι δύο τελευταίοι στίχοι περιέχουν μία από τις πιο λυρικές ποιητικές εικόνες που έχω διαβάσει.

V
Η αγάπη είναι συντροφιά.
Δεν ξέρω πια να οδεύω μόνος μου στους δρόμους,
γιατί πια μόνος δεν μπορώ να οδεύω.
Μια σκέψη ορατή με κάνει να πηγαίνω πιο γρή-
γορα
να βλέπω λιγότερο, και μαζί να χαίρομαι που οδεύω
βλέποντας τα πάντα.
Ακόμη κι η απουσία της είναι κάτι που είναι μαζί
μου.
Κι εγώ την αγαπάω τόσο που δεν ξέρω πώς να την
επιθυμώ.
Σαν δεν τη βλέπω, τη φαντάζομαι κι είμαι δυ-
νατός σαν τα ψηλά δέντρα.
Αλλά σαν τη βλέπω τρέμω, δεν ξέρω τι έγινε αυ-
τό που αισθάνομαι στην απουσία της.
Ολόκληρος είμαι κάποια δύναμη που με εγκατα-
λείπει.
Όλη η πραγματικότητα με κοιτάζει σαν ένα ηλιο-
τρόπιο πού' χει στο κέντρο του το πρόσωπό της.


M. Ancher, Κορίτσι με ηλιοτρόπια. 1889. Κρατικό Μουσείο Τέχνης. Κοπεγχάγη.


Βλ. Fernando Pessoa, Τα ποιήματα του Αλμπέρτο Καέιρο, εισαγωγή-μετάφραση Μ. Παπαδήμα, εκδ. Gutenberg, Αθήνα 2014, σ. 110.

http://bertc.com/subtwo/g37/ancher.htm
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pigen_med_solsikkerne_(Michael_Ancher).jpg

2 σχόλια:

  1. Μου αρεσει πολυ η ποιηση του Πεσοα . Μου αρεσει που με τον πιο λιτο εκφραστικο τροπο μπορει να αποδωσει ενα συναισθημα σε ολο του το βαθος και την εκταση . Ειναι ερωτευμενος με την απλοτητα αφενος της ανθρωπινης ψυχης και αφετερου της ψυχικες προεκτασης . Θα ηθελα επισης να αναφερω - κατι ιδιαιτερα περιττο - πως το ηλιοτροπιο ειναι για εμενα ενα απο τα πιο μαγευτικα λουλουδια . Τετοια γοητεια κρυβει που πολλες φορες το τριανταφυλλο μαδαει μπροστα του .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρομαι πολύ για το σχόλιο, Στέλλα, γιατί συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή