Ατενίζοντας τη θάλασσα: πίνακες του Frank Weston Benson
Είναι τρεις υπέροχοι καλοκαιρινοί πίνακες του Αμερικανού ζωγράφου Frank Weston Benson (1862-1951) που θεωρείται ως ένας από τους κύριους εισηγητές του ιμπρεσιονισμού στην αμερικανική τέχνη. Ως γνήσιος εκπρόσωπος του ιμπρεσιονισμού ο Benson έχει δηλώσει ότι αυτό που κυρίως τον ενδιέφερε στη ζωγραφική ήταν οι φωτοσκιάσεις και το παιχνίδι του φωτός: "Ακολουθώ το φως από όπου έρχεται και όπου πηγαίνει", έχει πει...Και φυσικά η αγάπη του για το παιχνίδι του φωτός φαίνεται από τους παρακάτω πίνακες.
Μία αιθέρια λευκοφορεμένη κομψή γυναικεία μορφή στέκεται στο ύψωμα και ατενίζει πέρα μακριά τη θάλασσα. Η μέρα είναι ηλιόλουστη, αν και κάποια λευκά σύννεφα διακρίνονται στο γαλανό ουρανό... Η γυναίκα φωτίζεται από το φως του ήλιου και προσπαθεί να κοιτάξει κόντρα στο εκτυφλωτικό φως, σκιάζοντας το μέτωπο με το χέρι της. Το ίδιο το φως του ήλιου είναι το θέμα στο οποίο εστιάζει το βλέμμα του ζωγράφου. Η γυναικεία οπτασία είναι η κόρη του ζωγράφου, Ελεονόρα, η οποία κοιτάζει πέρα στον Ατλαντικό ωκεανό. Η σκηνή διαδραματίζεται στην τοποθεσία Penobscot του Maine όπου βρισκόταν η εξοχική κατοικία του Benson. O ζωγράφος περνούσε, μαζί με την οικογένειά του, τα καλοκαίρια στο μέρος αυτό, ζωγραφίζοντας...
Frank W. Benson, Ηλιόφως. 1909. Indianapolis Museum of Art.
Ο Benson συνήθιζε να αποτυπώνει εξιδανικευμένες εικόνες από σκηνές γαλήνης και θαλπωρής στην ύπαιθρο με πρόσωπα του στενού οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος. Πολλές φορές χρησιμοποιούσε ως μοντέλα τις κόρες, τη γυναίκα του και φιλικά πρόσωπα της οικογένειας. Οι κόρες του θυμούνται ότι συχνά, κατά τη διάρκεια των διακοπών, τις έβαζε να φορούν κομψά φορέματα και να ποζάρουν σε διάφορες στάσεις.
Ο παρακάτω πίνακας απεικονίζει διευρυμένη τη σκηνή με την κόρη του Ελεονόρα να ατενίζει τον ωκεανό. Στην ίδια ακριβώς τοποθεσία βλέπουμε, εκτός από την Ελεονόρα που στέκεται όρθια κοιτάζοντας κόντρα στον ήλιο, άλλες τρεις λευκοφορεμένες κοπέλες να κάθονται στο χορτάρι, στην πλαγιά του λόφου πάνω από τη θάλασσα. Ο γαλανός ουρανός έχει διάσπαρτα λευκά σύννεφα... Οι γυναικείες μορφές του πίνακα είναι οι τρεις κόρες του ζωγράφου και μία φίλη τους, η Margaret Gretchen Strong (η καθισμένη με γυρισμένη την πλάτη στην ακτή), που ζούσε σε γειτονική εξοχική κατοικία. O Benson ζωγράφισε και έναν ακόμα πίνακα που απεικόνιζε στην ίδια στάση μόνη της την οικογενειακή φίλη, όπως ακριβώς ζωγράφισε στην ίδια στάση μόνη της και την κόρη του Ελεονόρα.
Frank W. Benson, Καλοκαίρι. Rhode Island School of Design Museum. 1909.
Οι γονείς της Margaret Gretchen Strong γοητεύτηκαν από την παραπάνω εικόνα της σύνθεσης με τις τέσσερις κοπέλες και παρήγγειλαν στον Benson να ζωγραφίσει ξανά έναν ακόμα πίνακα που θα απεικόνιζε μόνη της, στην ίδια θέση, την κόρη τους.
Frank W. Benson, Margaret Gretchen Strong. 1909. National Gallery of Art. Washington.
Ο Benson, ο οποίος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μουσείου της Βοστόνης και στην Ακαδημία του Julian, άρχισε να ζωγραφίζει σύμφωνα με τις αρχές του ιμπρεσιονισμού στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο Benson ανήκει στην ομάδα των 10 Αμερικανών ζωγράφων που έβαλαν τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής στις ΗΠΑ. Οι ονειρικές εικόνες των έργων του συνθέτουν έναν απόλυτα ιδανικό φωτογενή κόσμο, μακριά από την πολλές φορές σκληρή και σκοτεινή πραγματικότητα της καθημερινότητας.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight_(Benson)
http://www.risdmuseum.org/collection.aspx?Type=Painting-and-Sculpture&id=15202
http://www.nga.gov/collection/gallery/gg70/gg70-75000-lit.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου