Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τρίτη 5 Ιουνίου 2012

Το Καλοκαίρι στη ζωγραφική: Πίνακες του αμερικανικού ιμπρεσιονισμού

Ατενίζοντας τη θάλασσα: πίνακες του Frank Weston Benson

    Είναι τρεις υπέροχοι καλοκαιρινοί πίνακες του Αμερικανού ζωγράφου Frank Weston Benson (1862-1951) που θεωρείται ως ένας από τους κύριους εισηγητές του ιμπρεσιονισμού στην αμερικανική τέχνη. Ως γνήσιος εκπρόσωπος του ιμπρεσιονισμού ο Benson έχει δηλώσει ότι αυτό που κυρίως τον ενδιέφερε στη ζωγραφική ήταν οι φωτοσκιάσεις και το παιχνίδι του φωτός: "Ακολουθώ το φως από όπου έρχεται και όπου πηγαίνει", έχει πει...Και φυσικά η αγάπη του για το παιχνίδι του φωτός φαίνεται από τους παρακάτω πίνακες.
    Μία αιθέρια λευκοφορεμένη κομψή γυναικεία μορφή στέκεται στο ύψωμα και ατενίζει πέρα μακριά τη θάλασσα. Η μέρα είναι ηλιόλουστη, αν και κάποια λευκά σύννεφα διακρίνονται στο γαλανό ουρανό... Η γυναίκα φωτίζεται από το φως του ήλιου και προσπαθεί να κοιτάξει κόντρα στο εκτυφλωτικό φως, σκιάζοντας το μέτωπο με το χέρι της. Το ίδιο το φως του ήλιου είναι το θέμα στο οποίο εστιάζει το βλέμμα του ζωγράφου. Η γυναικεία οπτασία είναι η κόρη του ζωγράφου, Ελεονόρα, η οποία κοιτάζει πέρα στον Ατλαντικό ωκεανό. Η σκηνή διαδραματίζεται στην τοποθεσία Penobscot του Maine όπου βρισκόταν η εξοχική κατοικία του Benson. O ζωγράφος περνούσε, μαζί με την οικογένειά του, τα καλοκαίρια στο μέρος αυτό, ζωγραφίζοντας...
   
Frank W. Benson, Ηλιόφως. 1909. Indianapolis Museum of Art.

   Ο Benson συνήθιζε να αποτυπώνει εξιδανικευμένες εικόνες από σκηνές γαλήνης και θαλπωρής στην ύπαιθρο με πρόσωπα του στενού οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντος. Πολλές φορές χρησιμοποιούσε ως μοντέλα τις κόρες, τη γυναίκα του και φιλικά πρόσωπα της οικογένειας. Οι κόρες του θυμούνται ότι συχνά, κατά τη διάρκεια των διακοπών, τις έβαζε να φορούν κομψά φορέματα και να ποζάρουν σε διάφορες στάσεις. 
     Ο παρακάτω πίνακας απεικονίζει διευρυμένη τη σκηνή με την κόρη του Ελεονόρα να ατενίζει τον ωκεανό. Στην ίδια ακριβώς τοποθεσία βλέπουμε, εκτός από την Ελεονόρα που στέκεται όρθια κοιτάζοντας κόντρα στον ήλιο, άλλες τρεις λευκοφορεμένες κοπέλες να κάθονται στο χορτάρι, στην πλαγιά του λόφου πάνω από τη θάλασσα. Ο γαλανός ουρανός έχει διάσπαρτα λευκά σύννεφα... Οι γυναικείες μορφές του πίνακα είναι οι τρεις κόρες του ζωγράφου και μία φίλη τους, η Margaret Gretchen Strong (η καθισμένη με γυρισμένη την πλάτη στην ακτή), που ζούσε σε γειτονική εξοχική κατοικία. O Benson ζωγράφισε και έναν ακόμα πίνακα που απεικόνιζε στην ίδια στάση μόνη της την οικογενειακή φίλη, όπως ακριβώς ζωγράφισε στην ίδια στάση μόνη της και την κόρη του Ελεονόρα.

Frank W. Benson, Καλοκαίρι. Rhode Island School of Design Museum. 1909.

    Οι γονείς της Margaret Gretchen Strong γοητεύτηκαν από την παραπάνω εικόνα της σύνθεσης με τις τέσσερις κοπέλες και παρήγγειλαν στον Benson να ζωγραφίσει ξανά έναν ακόμα πίνακα που θα απεικόνιζε μόνη της, στην ίδια θέση, την κόρη τους. 

Frank W. Benson, Margaret Gretchen Strong. 1909. National Gallery of Art. Washington.

   Ο Benson, ο οποίος σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μουσείου της Βοστόνης και στην Ακαδημία του Julian, άρχισε να ζωγραφίζει σύμφωνα με τις αρχές του ιμπρεσιονισμού στις αρχές του 20ού αιώνα. Ο Benson ανήκει στην ομάδα των 10 Αμερικανών ζωγράφων που έβαλαν τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής στις ΗΠΑ. Οι ονειρικές εικόνες των έργων του συνθέτουν έναν απόλυτα ιδανικό φωτογενή κόσμο, μακριά από την πολλές φορές σκληρή και σκοτεινή πραγματικότητα της καθημερινότητας.

http://www.imamuseum.org/art/collections/artwork/sunlight-benson-frank-weston
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight_(Benson)
http://www.risdmuseum.org/collection.aspx?Type=Painting-and-Sculpture&id=15202
http://www.nga.gov/collection/gallery/gg70/gg70-75000-lit.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου