Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τρίτη, 30 Ιουλίου 2013

Γυναίκες στην παραλία. Ένας πίνακας του Edgar Degas

Σκηνή στην παραλία
    
Ένα κοριτσάκι με λυτά μαλλιά είναι ξαπλωμένο στην αμμουδιά. Το κεφάλι της ακουμπά πάνω σε μια λευκή πετσέτα. Η ίδια κρατά λευκή ομπρέλα. Δίπλα της μια ώριμη γυναίκα που φορά λευκό πουκάμισο προσπαθεί να χτενίσει τα μαλλιά του κοριτσιού. Γύρω τους στην αμμουδιά είναι πεταμένα διάφορα "θαλασσινά" αντικείμενα. Το μπανιερό κοστούμι (μαγιό) του κοριτσιού, καπέλο, πετσέτα, τσάντα, ομπρέλα...Στο βάθος διακρίνονται φιγούρες λουόμενων στη θάλασσα και περιπατητών στην αμμουδιά της παραλίας.
  Είναι μία καλοκαιρινή σκηνή στην παραλία που έχει απεικονίσει ο μεγάλος Γάλλος ζωγράφος Edgar Degas. Διαφέρει, βέβαια, αισθητά από τους πίνακες της υπαίθρου που ζωγράφιζαν οι Γάλλοι ζωγράφοι Εug. Boudin και Cl. Monet. Οι δύο κεντρικές γυναίκες μορφές (το κοριτσάκι και η γυναίκα), στις οποίες εστιάζει το βλέμμα του ζωγράφου, έχουν ζωγραφισθεί στο studio του καλλιτέχνη. Ο πίνακας εκτέθηκε στην τρίτη έκθεση των ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι το 1877 και μπορεί να "διαβασθεί", πέρα από μία σκηνή στην παραλία του ύστερου 19ου αιώνα, και ως μία εικόνα με κοινωνική ματιά. Ο πίνακας ανατέμνει μία καλοκαιρινή στιγμή της καθημερινότητας της μεγαλοαστικής τάξης. Το κοριτσάκι συνοδεύεται στην παραλία από την νταντά του. Το ντύσιμο της γυναίκας και κυρίως το γεγονός ότι δε φορά καπέλο δείχνουν ότι αυτή δεν ανήκει στην ανώτερη κοινωνία. Είναι απλά μία εργαζόμενη. Η νταντά του κοριτσιού! Το ντύσιμο του νεαρού κοριτσιού και πιο συγκεκριμένα το αφημένο στην αμμουδιά (προφανώς για να στεγνώσει) θαλασσινό κοστούμι αποτελούν μαρτυρίες για την ενδυμασία της εποχής.
   

Edgar Degas, Σκηνή στην παραλία. 1869-1870. Εθνική Πινακοθήκη. Λονδίνο.

   Η νταντά του κοριτσιού χτενίζει τα λυτά μαλλιά του κοριτσιού, που μάλλον πρέπει να έχει τελειώσει το μπάνιο του και έχει βγάλει το θαλασσινό κοστούμι που βρίσκεται στην αμμουδιά. Ο Degas συνήθιζε να ζωγραφίζει γυναίκες που χτενίζουν τα μαλλιά τους ή κάνουν την τουαλέτα τους. Φυσικά την εποχή εκείνη δε συνήθιζαν να κάνουν ηλιοθεραπεία και να επιδιώκουν το "μαύρισμα". Το κοριτσάκι είναι ντυμένο και προσπαθεί να προστατευτεί από τον ήλιο με την ομπρέλα. Αντίθετα, μια "γυναίκα του λαού", όπως είναι η υπηρέτρια, δε νοιάζεται για την προστασία της επιδερμίδας του προσώπου της και δε φορά καπέλο.
 

http://www.nationalgallery.org.uk/paintings/hilaire-germain-edgar-degas-beach-scene
http://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/notes_degas-beach-scene.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου