Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013

Στην παραλία. Καλοκαιρινοί πίνακες του Philip Wilson Steer


Αγγλικός ιμπρεσιονισμός. Καλοκαιρινοί πίνακες του Philip Wilson Steer

   Είναι καλοκαιρινοί πίνακες του  Βρετανού ζωγράφου Philip Wilson Steer (1860-1942). Με ελεύθερες πινελιές ο Steer απεικονίζει τις εντυπώσεις χρωμάτων και φωτός από καλοκαιρινές στιγμές στην παραλία. Χαριτωμένες γυναικείες φιγούρες, τυλιγμένες στην ονειρική αχλύ του φωτός της καλοκαιρινής ημέρας, περπατούν στην παραλία και ρεμβάζουν κοιτάζοντας τα καράβια στη θάλασσα. Παιδιά παίζουν ανέμελα στην αμμουδιά, τσαλαβουτούν στα νερά, μαζεύουν κοχύλια και γαρίδες...
   Ο Steer θεωρείται, μαζί με τον φίλο του Walter Sickert, ηγετική μορφή του κινήματος του ιμπρεσιονισμού στην Αγγλία. Την περίοδο 1882-1884 συνέχισε τις σπουδές ζωγραφικής στο Παρίσι (πρώτα στην Ακαδημία Julian και στη συνέχεια στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στον Cabanel). Στη Γαλλία, όπως ήταν φυσικό, γνώρισε από κοντά το γαλλικό ιμπρεσιονισμό. Από το 1887 έως το 1891 επισκέφτηκε ξανά τη Γαλλία τέσσερις φορές, ενώ το 1886 έγινε ένα από τα ιδρυτικά μέλη του New English Art Club στο Λονδίνο, οι καλλιτέχνες του οποίου εξέφραζαν τις νέες τάσεις στην αγγλική ζωγραφική. Eκτός από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές, επηρεάστηκε από τον γνωστό σύγχρονό του ζωγράφο Whistler, αλλά και από τους παλιότερους δασκάλους της ζωγραφικής, όπως ο Boucher, o Gainsborough, o Constable και ο Turner. Ο ίδιος δίδαξε ζωγραφική στη Σχολή του Slade για σειρά ετών, από το 1893 έως το 1930.

Ph. W. Steer, Μορφές στην παραλία. 1888-89. Tate Gallery. Λονδίνο.

  O Steer ζωγράφισε ένα μεγάλο αριθμό έργων που απεικονίζουν θαλασσινά τοπία και καλοκαιρινές σκηνές στην παραλία. Την περίοδο 1887-1891 περνούσε τα καλοκαίρια του στην Ανατολική Ακτή, στο Southwold και στο Walberswick του Suffolk όπου είχε φίλους. Πολλά από τα θαλασσινά έργα αυτής της περιόδου απεικονίζουν σκηνές με παραθεριστές από τα καλοκαίρια του σ´αυτές τις περιοχές. 
   Οι πίνακές του με σκηνές στις παραλίες του Southwold και του Walberswick είναι από τα πιο ιμπρεσιονιστικά έργα που δημιουργήθηκαν στην Αγγλία. Όταν στα τέλη της δεκαετίας του 1880 και τη δεκαετία του 1890 εκτέθηκαν αυτά τα έργα στο Λονδίνο της Βικτωριανής εποχής, προκάλεσαν μάλλον αρνητικές εντυπώσεις στους ακαδημαϊκούς κύκλους της Βασιλικής Ακαδημίας Τέχνης και θεωρήθηκαν ως δείγματα ύψιστης πρωτοπορίας. 

Ph. W. Steer, Southwold. 1889. Tate Gallery. Λονδίνο.

Ph. W. Steer, Στην παραλία στο Walberswick. 1889. Tate Gallery. Λονδίνο.

Ph. W. Steer, ΑστράγαλοιWalberswick. 1889. Ipswich Borough Council Museums and Galleries. Suffolk.

Ph. W. Steer, Walberswick. Παιδιά που τσαλαβουτούν στην παραλία. 1891. Fitzwilliam Museum. University of Cambridge.

   Οι παρακάτω πίνακες, αν και απεικονίζουν σκηνές από τη γαλλική παραλία της Boulogne, αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα του αγγλικού ιμπρεσιονισμού, κύριος εκπρόσωπος του οποίου θεωρείται ο Steer. Oι επιρροές από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές, όπως ο Monet, είναι εμφανείς σ´αυτά τα έργα του Steer.

Ph. W. Steer, Στις αμμουδιές της Boulogne. 1888-1891. Tate Gallery. Λονδίνο.

Ph. W. Steer, Στις αμμουδιές της Boulogne. Παιδιά που ψαρεύουν γαρίδες. 1891. Ferens Art Gallery.











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου