Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τετάρτη 21 Αυγούστου 2013

Νύχτες με φεγγάρι. Πίνακες του P.S. Kroyer

Το φεγγάρι στη ζωγραφική.
Στην παραλία υπό το φως του φεγγαριού. Πίνακες του Peder Severin Krøyer

   Καλοκαιρινή νύχτα με πανσέληνο θα είναι η σημερινή...Για αυτό, ιδού πίνακες του Δανού ζωγράφου Peder Severin Krøyer (1851-1909) που απεικονίζουν σκηνές από καλοκαιρινές νύχτες στην παραλία υπό το σεληνόφως. 
  O Krøyer ζωγράφισε τις φεγγαρόφωτες καλοκαιρινές βραδιές στην παραλία του Skagen όπου στα τέλη του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα περνούσε τα καλοκαίρια του ζωγραφίζοντας κυρίως στην ύπαιθρο. Το Skagen ήταν ένα απομονωμένο ψαροχώρι στη Γιουτλάνδη, στη βόρεια ακτή της Δανίας, στο οποίο τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα συγκεντρώνονταν το καλοκαίρι Δανοί και Νορβηγοί καλλιτέχνες για να ζωγραφίσουν σκηνές στην ύπαιθρο, επηρεασμένοι κυρίως από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού. Ο Krøyer, που στα 1890 είχε μόλις επιστρέψει από τις σπουδές του στο Παρίσι, ήταν μία από τις ηγετικές μορφές της καλλιτεχινής κοινότητας του Skagen και θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους αυτής της περιόδου στη Δανία. Τα έργα του με εικόνες από καλοκαιρινές σκηνές στο Skagen είναι ιδιαίτερα δημοφιλή και αγαπήθηκαν πολύ από το κοινό της χώρας του.

P. S. Krøyer, Καλοκαιρινή νύχτα στο Skagen. 1892. Μουσείο του Skagens. Δανία.

   Ο παραπάνω πίνακας είναι από τους πιο αγαπημένους. Η λευκοφορεμένη κομψή γυναίκα που κοιτάζει με περισυλλογή την αντανάκλαση του φωτός του φεγγαριού στη θάλασσα είναι η Marie Krøyer, η γυναίκα του ζωγράφου που υπήρξε μοντέλο για πολλά έργα του. Η γυναίκα έχει σχεδόν στρέψει την πλάτη της στους θεατές, διακρίνονται τα χαρακτηριστικά του προφίλ του όμορφου πρόσωπου της, ενώ δίπλα στέκεται ο σκύλος της που επίσης κοιτάζει τη φεγγαρόφωτη θάλασσα. Οι αντανακλάσεις του φεγγαρόφωτος στα νερά της θάλασσας και οι φωτοσκιάσεις του λευκού φορέματος και της αμμουδιάς δημιουργούν μια πραγματικά ονειρική ατμόσφαιρα.
   Η ίδια ατμόφαιρα ονείρου και μαγείας διακρίνει και τον παρακάτω πίνακα. Μοιάζει η σκηνή να διαδραματίζεται την ίδια φεγγαρόφωτη καλοκαιρινή βραδιά. Αυτή τη φορά η λευκοφορεμένη γυναικεία φιγούρα συνοδεύεται από έναν λευκοφορεμένο άνδρα που την κρατά με το ένα χέρι, ενώ με το άλλο κρατά το λουρί του ίδιου σκύλου. Είναι ο ζωγράφος με τη γυναίκα του τη Marie Krøyer που ήταν επίσης ζωγράφος. Υπέροχος ο καθρεφτισμός του φεγγαριού στη θάλασσα στην οποία καθρεφτίζονται και τα λευκά πανιά ενός ιστιοφόρου που πλέει στο βάθος. Η Marie κοιτάζει μαγεμένη τη θάλασσα, ενώ ο Krøyer κοιτάζει γοητευμένος από την παρουσία της τη γυναίκα του.

 P. S. Krøyer, Καλοκαιρινή νύχτα στην παραλία του Skagen. Ο ζωγράφος και η γυναίκα του. 1899. Μουσείο Hirschprung. Κοπεγχάγη. Δανία.

    Στον παρακάτω πίνακα το τοπίο είναι σχεδόν το ίδιο. Θα μπορούσε να είναι ακριβώς η ίδια φεγγαρόφωτη καλοκαιρινή βραδιά στην παραλία του Skagen. H ανθρώπινη παρουσία, όμως, είναι διαφορετική. Αγόρια κολυμβούν υπό το φως του φεγγαριού.

P. S. Krøyer, Αγόρια που κολυμβούν στη θάλασσα. Καλοκαιρινή νύχτα στο Skagen. 1899. Eθνική Πινακοθήκη της Δανίας. Κοπεγχάγη.

   H ηθογραφική η σκηνή του παρακάτω πίνακα είναι πολύ δημοφιλής στη Δανία. Τα μέλη της καλλιτεχνικής κοινότητας του Skagen γιορτάζουν μαζί με τους ντόπιους κατοίκους την παραμονή της γιορτής του Αγ, Ιωάννη γύρω από μία δυνατή φωτιά στην παραλία. Στο βάθος αριστερά διακρίνεται δυνατό το φως του φεγγαριού. Είναι μια καλοκαιρινή φεγγαρόφωτη βραδιά στην παραλία του Skagen.

P. S. Krøyer, Mέσα καλοκαιριού. Φωτιά την παραμονή της γιορτής του Αγ. Ιωάννη. 1906. Mουσείο του Skagens. Δανία.


http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/ps-kroeyer/sum/
http://hirschsprung.dk/Image.aspx?id=12&col=7v
http://hirschsprung.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=752
http://en.wikipedia.org/wiki/Peder_Severin_Krøyer
http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-art-works/ps-kroeyer/midsummers-eve-bonfire/
http://www.smk.dk/en/explore-the-art/highlights/peder-severin-kroeyer-boys-bathing-at-skagen-summer-evening/

Για τους καλλιτέχνες του Skagen, βλ. http://www.skagensmuseum.dk/en/collection/the-artists/

4 σχόλια:

  1. Καταπληκτικοί πίνακες!
    Σας ευχαριστώ, καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπέροχοι πίνακες! Αποδίδει με τελειότητα το θέμα του ο Δανός ζωγράφος και ειδικά τα φορέματα και κοστούμια όσο και το πλήθος! Με έξυπνο και έντεχνο τρόπο συνταιριάζετε την επικαιρότητα με εικόνες και γνώση.
    Σας ευχαριστώ ιδιαίτερα, διότι μαθαίνω πράγματα από εσάς και μου αρέσει πολύ. Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι, πράγματι, θα μπορούσε κάποιος να μελετήσει την ενδυμασία της εποχής μέσα από αυτούς τους πίνακες.

      Διαγραφή