Γυναίκες μπροστά στον καθρέπτη. Ένας πίνακας του Sir John William Waterhouse
Mια νεαρή γυναίκα με πλούσια μακριά μαλλιά, ντυμένη με κόκκινο αναγεννησιακό φόρεμα και λευκό μακρύ μανδύα, στέκεται μπροστά στον ολόσωμο καθρέπτη και κοιτάζει με θλίψη την εικόνά της. Με τα δύο χέρια της ταχτοποιεί τα μαλλιά της πίσω από τους ώμους της. Η αισθαντική γυναικεία μορφή στον πίνακα του Sir John William Waterhouse (1849-1917) είναι η Μαριάννα, μία από τις ηρωίδες ενός όχι και τόσο γνωστού έργου του Σαίξπηρ, της αντισυμβατικής κωμωδίας "Με το μέτρο" (1603).
J. W. Waterhouse, H Μαριάννα στο Νότο. 1897. Ιδιωτική Συλλογή
Στην άκρη αριστερά, βλέπουμε ανοιγμένο στο πάτωμα ένα κουτί με τις επιστολές (επιστολές διακρίνουμε και στη βάση του καθρέπτη) και τα κοσμήματα του Angelo με τον οποίο είναι ερωτευμένη ή νομίζει ότι είναι ερωτευμένη η Μαριάννα. Η νεαρή γυναίκα, απελπισμένη, προσδοκά να κερδίσει την αγάπη του Angelo (και είναι έτοιμη να κάνει τα πάντα για αυτήν), ο οποίος την εγκατέλειψε με σκληρότητα και αρνήθηκε την υπόσχεση του γάμου, όταν έμαθε ότι χάθηκε η προίκα της. Ο Angelo, είναι ο "κακός" της ιστορίας. Ένας σκληρός τύραννος που ο ηγεμόνας της Βιέννης τον άφησε να διοικεί στη θέση του, ενώ ο ίδιος έχει αποσυρθεί και κρυμμένος παρακολουθεί τον τρόπο διοίκησης του κράτους του... (Για την υπόθεση του έργου, βλ. http://en.wikipedia.org/wiki/Measure_for_Measure).
J. W. Waterhouse, H Μαριάννα στο Νότο. Σπουδή. 1897. Ιδιωτική Συλλογή.
Ο γνωστός Βρεττανός ποιητής του ρομαντισμού Τέννυσον (Tennyson) εμπνεύστηκε από την ηρωίδα του Σαίξπηρ Μαριάννα για να γράψει στα 1842 ένα ποίημα με τον τίτλο Η Μαριάννα στο Νότο. Ο πίνακας του Waterhouse είναι εμπνευσμένος από αυτό το ποίημα του Τέννυσον. Ο Waterhouse ζωγράφισε μεγάλο αριθμό έργων υπό την επιρροή των Προραφαηλιτών ζωγράφων, αν και ο ίδιος έζησε στον απόηχο του Προραφαηλιτισμού. Ακολουθώντας τα πρότυπα των Προραφαηλιτών ζωγράφων, απεικονίζει, συνήθως, αισθαντικές γυναικείες μορφές που αντιστοιχούν σε ηρωίδες των μεσαιωνικών ιπποτικών θρύλων της Αγγλίας, των έργων του Σαίξπηρ και ρομαντικών ποιητών (όπως ο Τέννυσον), αλλά και μύθων και έργων της ελληνικής αρχαιότητας.
Βλ, το απόσπασμα από το ποίημα του Τέννυσον, από το οποίο εμπνεύστηκε ο ζωγράφος για να απεικονίσει τη Μαριάννα.
And, rising, from her bosom drew
Old letters, breathing of her worth,
For "Love", they said, "must needs be true,
To what is loveliest upon earth."
An image seem'd to pass the door,
To look at her with slight, and say,
"But now thy beauty flows away,
So be alone for evermore."
"O cruel heart," she changed her tone,
"And cruel love, whose end is scorn,
Is this the end to be left alone,
To live forgotten, and die forlorn?"
excerpt from 'Mariana in the South' - Tennyson, 1842
Θαυμάσιος πίνακας! Τον λάτρεψα! Καλησπέρα Άννα και καλό μας μήνα, αμήν....
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννοώ τον πρώτο!
ΔιαγραφήΠράγματι, είναι υπέροχος πίνακας. Καλό μήνα! Η καλύτερη ευχή! ...Γιατί για μένα θα είναι δύσκολος μήνας.
ΔιαγραφήΚαλό μας μήνα, λοιπόν!