Άννας Αγγελοπούλου Ιστολόγιο Χάριν Λόγου και Τέχνης, Χάριν Φίλων

"O άνθρωπος πρέπει κάθε μέρα ν᾽ακούει ένα γλυκό τραγούδι, να διαβάζει ένα ωραίο ποίημα, να βλέπει μια ωραία εικόνα και, αν είναι δυνατόν, να διατυπώνει μερικές ιδέες. Αλλιώτικα χάνει το αίσθημα του καλού και την τάση προς αυτό...". Γκαίτε.
Το βρήκα γραμμένο σ᾽ένα ξεχασμένο λεύκωμα της μητέρας μου. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950 τέτοια αποφθέγματα σημείωναν οι μικρές μαθήτριες...
Γιατί θέλω ένα ιστολόγιο; Γιατί η ανάγκη μιας τέτοιου είδους επικοινωνίας;
Θα πω μόνο ότι στην αρχή σκέφτηκα να είναι ένα ιστολόγιο που να απευθύνεται στους συναδέλφους μου, δηλαδή μόνο σε φιλολόγους... "Χάριν φίλων" του λόγου, δηλαδή. Στη συνέχεια σκέφτηκα να είναι και "χάριν φίλων" της τέχνης. Τελικά, όμως, αποφάσισα να απευθύνεται και σε πολλούς άλλους: στους πρώην και επόμενους μαθητές μου, σε όσους αγαπούν να ονειρεύονται, σε όσους πιστεύουν ακόμα στο όραμα της παιδείας, σε όσους επέλεξαν να είναι εκπαιδευτικοί από αγάπη, σε όσους αγαπούν να ταξιδεύουν, και κυρίως σε όσους αγαπούν την ανάγνωση ή μάλλον τις αναγνώσεις...σε όσους παντού και πάντα θα διαβάζουν...θα διαβάζουν κείμενα στα βιβλία, κείμενα στις εικόνες, κείμενα στα πρόσωπα των ανθρώπων... Άλλωστε, η ανάγνωση είναι ταξίδι, όχι ένα αλλά πολλά ταξίδια...
Τελικά, το ιστολόγιο αυτό απευθύνεται στα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής μας... Απευθύνεται ακόμα σε φίλους, γνωστούς και άγνωστους, σε πρόσωπα που συνάντησα, συναντώ καθημερινά, θα συναντήσω στο μέλλον ή που δε θα συναντήσω ποτέ.
Καλά ταξίδια, λοιπόν, με βιβλία, εικόνες, μουσικές και κυρίως με όνειρα!


Τρίτη, 11 Οκτωβρίου 2011

Πίνακες ζωγραφικής με θέμα τη βροχή: Gustave Caillebotte, Το Παρίσι με βροχή

Gustave Caillebotte, Πίνακες με βροχή

Έβρεχε σήμερα όλη μέρα. Φθινοπώριασε για τα καλά...
Ιδού, λοιπόν, δύο πίνακες του Γάλλου ιμπρεσιονιστή ζωγράφου Gustave Caillebotte με θέμα τη βροχή.

Gustave Caillebotte, Rue de Paris. Temps de pluie (Δρόμος στο Παρίσι σε βροχερή μέρα). 1877. Βρίσκεται στο Ίδρυμα Τέχνης του Σικάγο (Art Institute of Chicago, Illinois USA).

    Σε πρώτο πλάνο το βλέμμα του θεατή συναντά το κομψό ζευγάρι να βαδίζει σε κεντρικό δρόμο του Παρισιού μια βροχερή μέρα. Ο άντρας κρατά την ομπρέλλα και η γυναίκα κρατά τον άνδρα. Στο βάθος απεικονίζεται μια μοντέρνα για την εποχή της μεγαλούπολη. Είναι, βέβαια, το Παρίσι. Ένα κεντρικό σημείο του αστικού κέντρου, η διασταύρωση της οδού de Turin με την οδό de Moscou, κάπου κοντά στο σιδηροδρομικό σταθμό Saint Lazare. 
   Φιγούρες ανθρώπων βαδίζουν κρατώντας ομπρέλλες. Το ζευγάρι με την ομπρέλλα δίνει την εντύπωση ότι ετοιμάζεται να εξέλθει από το πλαίσιο του πίνακα και της εποχής του και να εισέλθει στο δικό μας κόσμο...Ή μήπως καλεί το θεατή να διεισδύσει στο Παρίσι του 1877 μια βροχερή μέρα;


Gustave Caillebotte, L' Yerres, Pluie (L' Yerres, Βροχή). 1875. Βρίσκεται στο Indiana Art Museum στο Bloomington. O πίνακας είναι φωτορεαλιστικός.

O Gustave Caillebotte (1848-1894) ήταν Γάλλος ζωγράφος που συνδέθηκε με τον κύκλο των ιμπρεσιονιστών στο Παρίσι. Βέβαια, όπως φαίνεται και από τους παραπάνω πίνακες, ζωγράφιζε πιο πολύ ρεαλιστικά σε σχέση με τους γνωστούς ιμπρεσιονιστές ζωγράφους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα έργα του ανήκουν στο ρεαλισμό, αλλά έχουν δεχθεί και επιρροές από το κίνημα του ιμπρεσιονισμού.


Αυτοπροσωπογραφία του Gustave Caillebotte. 1892.

Ο Caillebotte καταγόταν από εύπορη οικογένεια Γάλλων μεγαλοαστών. Κληρονόμησε την περιουσία του πατέρα του και έτσι μπόρεσε να αφιερωθεί στη ζωγραφική. Ζωγράφισε μεγάλο αριθμό έργων που δεν συνήθιζε να πουλάει, γιατί είχε οικονομική άνεση. Αντίθετα, ο ίδιος ήταν συλλέκτης έργων τέχνης και συχνά χρηματοδοτούσε γνωστούς ζωγράφους της εποχής του (Ρενουάρ, Γκογκέν, Ντεγκά, Μονέ, Μανέ, Πισάρο) με τους οποίους είχε και φιλικές σχέσεις. Ιδιαίτερα, υποστήριζε οικονομικά τον Κλ. Μονέ (πλήρωνε το ενοίκιο του εργαστηρίου του). 
Ο Caillebotte δώρισε τη συλλογή του με έργα τέχνης στο κράτος.


Φωτογραφία του Gustave Caillebotte. 1878. 

O ίδιος έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη φωτογραφία ως τέχνη σε μία ακόμα πρώιμη εποχή. Στα έργα του είναι εμφανής η επιρροή από τη φωτογραφία. Ο φωτορεαλισμός σε κάποιους πίνακές του θυμίζει τους Αμερικανούς καλλιτέχνες των αρχών του 20ού αιώνα και κυρίως τον Hopper.


http://www.artic.edu/artaccess/AA_Impressionist/pages/IMP_4.shtml
http://www.artic.edu/aic/collections/artwork/20684
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/caillebotte/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gustave_Caillebotte
http://www.gustavcaillebotte.org/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου