Πιετά ή ο θρήνος της Παναγίας από τον Β. Βαν Γκογκ σύμφωνα με τον Ντελακρουά
...Είναι πράγματι ένα σπάνιο θέμα, θα έλεγα αποτελεί εξαίρεση για το έργο του Βαν Γκογκ.
Σας παρουσιάζω έναν "αλλόκοτο" έργο σε δύο παραλλαγές. Το φαντάζεσθε να κοσμεί κάποια εκκλησία; Είναι η Πιετά, ο Θρήνος της Παναγίας πάνω στο σώμα του Χριστού, δια χειρός του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου. Μόνη της, ντυμένη στα μπλε, η Παναγία κρατά στην αγκαλιά της το σώμα του Χριστού. Το φόντο είναι ο γνωστός ουρανός του Βαν Γκογκ... Ο νυχτερινός ουρανός μετά από θύελλα. Το σύμπλεγμα των δύο μορφών βρίσκεται στα αριστερά, έξω από ένα σπήλαιο. Η Παναγία έχει απλωμένα τα δυο της χέρια, που δεν αγγίζουν το σώμα του Χριστού, αλλά τείνονται προς τους θεατές...
O Βαν Γκογκ ζωγράφισε το έργο σε δύο παραλλαγές, όταν βρισκόταν στο νοσοκομείο του St. Remy. Το έργο είναι απόδοση του ομώνυμου πίνακα του Γάλλου ρομαντικού ζωγράφου Ντελακρουά. Ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε τη δική του Πιετά από μία λιθογραφία του χαράκτη Lebouef Nanteuil που απεικόνιζε την Πιετά του Ντελακρουά. Φαίνεται ότι ο Ολλανδός ζωγράφος γνώριζε και θαύμαζε το έργο του Γάλλου ρομαντικού, γιατί αναφέρει πολλές φορές τον Ντελακρουά στις επιστολές του. Παρά το ότι ο Βαν Γκογκ διατήρησε τη βασική σύνθεση του πίνακα του Ντελακρουά, το έργο του δεν μπορεί να θεωρηθεί με κανέναν τρόπο ότι είναι απλή αντιγραφή. Ζωγράφισε τη δεύτερη παραλλαγή, όταν νόμισε ότι η πρώτη καταστράφηκε, γιατί κατά λάθος έπεσαν πάνω της χρώματα και λάδια...Ωστόσο, διασώθηκαν και οι δύο παραλλαγές. Η πρώτη βρίσκεται στο Βατικανό και η δεύτερη στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο Βαν Γκογκ ταυτίζεται με τη μορφή του Χριστού, τα χαρακτηριστικά της οποίας μοιάζουν πολύ με τις αυτοπροσωπογραφίες του ζωγράφου.
O Βαν Γκογκ ζωγράφισε το έργο σε δύο παραλλαγές, όταν βρισκόταν στο νοσοκομείο του St. Remy. Το έργο είναι απόδοση του ομώνυμου πίνακα του Γάλλου ρομαντικού ζωγράφου Ντελακρουά. Ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε τη δική του Πιετά από μία λιθογραφία του χαράκτη Lebouef Nanteuil που απεικόνιζε την Πιετά του Ντελακρουά. Φαίνεται ότι ο Ολλανδός ζωγράφος γνώριζε και θαύμαζε το έργο του Γάλλου ρομαντικού, γιατί αναφέρει πολλές φορές τον Ντελακρουά στις επιστολές του. Παρά το ότι ο Βαν Γκογκ διατήρησε τη βασική σύνθεση του πίνακα του Ντελακρουά, το έργο του δεν μπορεί να θεωρηθεί με κανέναν τρόπο ότι είναι απλή αντιγραφή. Ζωγράφισε τη δεύτερη παραλλαγή, όταν νόμισε ότι η πρώτη καταστράφηκε, γιατί κατά λάθος έπεσαν πάνω της χρώματα και λάδια...Ωστόσο, διασώθηκαν και οι δύο παραλλαγές. Η πρώτη βρίσκεται στο Βατικανό και η δεύτερη στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο Βαν Γκογκ ταυτίζεται με τη μορφή του Χριστού, τα χαρακτηριστικά της οποίας μοιάζουν πολύ με τις αυτοπροσωπογραφίες του ζωγράφου.
Β. Βαν Γκογκ, Πιετά (κατά τον Ντελακρουά). Η πρώτη εκδοχή. 1889. Μουσεία του Βατικανό-Ρώμη (Vatican Collection of Modern Religious Art-Rome).
V. Van Gogh, Πιετά (σύμφωνα με τον Ντελακρουά), 1889. Μουσείο Βαν Γκογκ-Άμστερνταμ (Van Gogh Museum, Amsterdam)
Ευγ. Ντελακρουά, Πιετά. 1850. Βρίσκεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Όσλο-Νορβηγία.
http://www.vangoghmuseum.nl/vgm/index.jsp?page=3051&lang=en
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_-_Pietà_(after_Delacroix).jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Copies_by_Vincent_van_Gogh
ttp://www.wga.hu/frames-e.html?/html/d/delacroi/index.html
Αυτός είναι ο υπέροχος πίνακας του Ντελακρουά που ενέπνευσε το Βαν Γκογκ στο τέλος της ζωής του. Υπέροχος για τη εκφραστική ένταση της μορφής της Παναγίας και της απόλυτης εγκατάλειψης που χαρακτηρίζει τη μορφή του Χριστού.
http://www.vangoghmuseum.nl/vgm/index.jsp?page=3051&lang=en
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vincent_van_Gogh_-_Pietà_(after_Delacroix).jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Copies_by_Vincent_van_Gogh
ttp://www.wga.hu/frames-e.html?/html/d/delacroi/index.html
Ως απάντηση στην ανάρτησή σας για τα Άγια Πάθη του Χριστού μας, σας αφιερώνω εδώ το ταπεινό μου δημιούργημα που έγραψα πριν λίγες μέρες (βρίσκεται στον παρακάτω σύνδεσμο): http://dubiumn.blogspot.com/2012/04/blog-post_18.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστός Ανέστη!