Συνεχίζω με την εμμονή μου στη νουβέλα του Γιόζεφ Ροτ Hotel Savoy. Σας παρουσιάζω ένα απόσπασμα από το αφήγημα που νομίζω ταιριάζει με πίνακες του Αμερικανού ζωγράφου Edward Hopper. Είναι η πρώτη νύχτα του ήρωα-αφηγητή, ενός πρώην αιχμαλώτου στρατιώτη του Μεγάλου Πολέμου, στο δωμάτιο του στο ξενοδοχείο Savoy που βρίσκεται σε μία ανώνυμη μικρή πόλη στη μεθόριο του Ανατολικού μετώπου, στα σύνορα της Ρωσίας με την άλλοτε ισχυρή αυτοκρατορία της Αυστροουγγαρίας.
"...Kλείδωσα την πόρτα μου, επειδή ένιωθα έναν αόριστο φόβο. Κι άρχισα να διαβάζω ένα βιβλίο. Δεν νυστάζω. Η καμπάνα της εκκλησίας καρφώνει ρυθμικά τους χτύπους της στο μαλακό σανίδι της νύχτας. Από πάνω μου ακούω βήματα, προσεκτικά, σιγανά, ασταμάτητα, πρέπει νἀ᾽ναι βήματα γυναίκας-ήταν άραγε η κοπέλα στον έβδομο, που πήγαινε κι ερχόταν έτσι ανήσυχη; Τι είχε;
Βλ. Joseph Roth, Hotel Savoy, μετάφραση Μαρίας Αγγελίδου, εκδ. Άγρα, Αθήνα 2007, σσ. 12-14.
http://www.museothyssen.org/en/thyssen/ficha_obra/1062
http://www.the-athenaeum.org/art/full.php?ID=23023
http://www.the-athenaeum.org/art/list.php?m=a&s=du&aid=1602
"...Kλείδωσα την πόρτα μου, επειδή ένιωθα έναν αόριστο φόβο. Κι άρχισα να διαβάζω ένα βιβλίο. Δεν νυστάζω. Η καμπάνα της εκκλησίας καρφώνει ρυθμικά τους χτύπους της στο μαλακό σανίδι της νύχτας. Από πάνω μου ακούω βήματα, προσεκτικά, σιγανά, ασταμάτητα, πρέπει νἀ᾽ναι βήματα γυναίκας-ήταν άραγε η κοπέλα στον έβδομο, που πήγαινε κι ερχόταν έτσι ανήσυχη; Τι είχε;
Edw. Hopper, Νυχτερινά παράθυρα. 1928. Ιδιωτική Συλλογή.
Σήκωσα τα μάτια μου στο ταβάνι, γιατί μου πέρασε ξαφνικά από το μυαλό ότι το ταβάνι είχε γίνει διάφανο. Ίσως κατάφερνα να διακρίνω τις μικρές σόλες της κοπέλας της ντυμένης στα γκρίζα. Περπατούσε ξυπόλητη ή φορούσε παντόφλες; Μήπως φορούσε μόνο γκρίζες μεταξωτές κάλτσες; Θυμήθηκα τη λαχτάρα, τη δική μου και των άλλων, που περιμέναμε πώς και πώς μιαν άδεια, για να ικανοποιήσουμε τον πόθο που μας βασάνιζε: τον πόθο για λεπτές, δερμάτινες γόβες...
Edw. Hopper, Δωμάτιο Ξενοδοχείου. 1931. Museum Thyssen Bornemisza-Μαδρίτη
... Σ᾽αυτό το πελώριο Hotel Savoy με τα 864 δωμάτια του (κι ίσως και σ᾽ολόκληρη την πόλη) μόνο δύο άνθρωποι ήταν ξύπνιοι: η κοπέλα στο πάτω πάτωμα κι εγώ. Θα μπορούσαμε νά᾽μαστε πλαγιασμένοι ο ένας δίπλα στον άλλο, εγώ ο Γκάμπριελ, και μια μικρόσωμη κοπελίτσα με μελαψό, χαρούμενο πρόσωπο, με μεγάλα, γκρίζα μάτια και πυκνές μαύρες βλεφαρίδες. Τα πατώματα αυτού του ξενοδοχείου πρέπει νά´τανε σαν τσιγαρόχαρτα, αφού άκουγα τ᾽ανάλαφρα βήματα μιας κοπέλας που περπατούσε σα γαζέλα. Ακόμα και τη μυρωδιά του κορμιού της μου φάνηκε πως ένιωσα. Αποφάσισα να διαπιστώσω αν τα βήματα ήταν πράγματι της κοπέλας..."
Edw. Hopper, Εσωτερικό με σεληνόφως. 1921-1923. Ιδιωτική Συλλογή.
Edw. Hopper, 11 μ.μ.. 1926. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden (United States)
Edw. Hopper, 11 μ.μ.. 1926. Hirshhorn Museum and Sculpture Garden (United States)
Βλ. Joseph Roth, Hotel Savoy, μετάφραση Μαρίας Αγγελίδου, εκδ. Άγρα, Αθήνα 2007, σσ. 12-14.
http://www.museothyssen.org/en/thyssen/ficha_obra/1062
http://www.the-athenaeum.org/art/full.php?ID=23023
http://www.the-athenaeum.org/art/list.php?m=a&s=du&aid=1602
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου