Κ. Παρθένη, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι από τα πρώτα θρησκευτικά θέματα που εμφανίζονται στη ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967). Ο κορυφαίος Έλληνας καλλιτέχνης, εισηγητής του μοντερνισμού στη νεοελληνική ζωγραφική με μεγάλη επιρροή στα εικαστικά της Ελλάδας, ζωγράφισε αρκετές φορές το θέμα σε παραλλαγές από την εποχή που ήταν ακόμα στο Παρίσι.
Τοποθετεί την αναγεννησιακή σκηνή του Ευαγγελισμού στην αυλή ενός νησιώτικου σπιτιού (λένε ότι είναι η αυλή της μονής της Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου). Η Παναγία υποκλίνεται σε σεβασμό στον Άγγελο και δέχεται ταπεινά την καλή είδηση. Δίπλα της διακρίνουμε ένα βάζο με κρίνο και μία γλάστρα με βασιλικό. Η ατμόσφαιρα είναι ονειρική και ο χώρος φαίνεται εξωπραγματικός. Διαγράφονται αχνές ελεύθερες γραμμές και απαλά γαλαζοπράσινα και ροζ χρώματα δημιουργούν αίσθηση πνευματικότητας και υπερβατικότητας.
Τοποθετεί την αναγεννησιακή σκηνή του Ευαγγελισμού στην αυλή ενός νησιώτικου σπιτιού (λένε ότι είναι η αυλή της μονής της Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου). Η Παναγία υποκλίνεται σε σεβασμό στον Άγγελο και δέχεται ταπεινά την καλή είδηση. Δίπλα της διακρίνουμε ένα βάζο με κρίνο και μία γλάστρα με βασιλικό. Η ατμόσφαιρα είναι ονειρική και ο χώρος φαίνεται εξωπραγματικός. Διαγράφονται αχνές ελεύθερες γραμμές και απαλά γαλαζοπράσινα και ροζ χρώματα δημιουργούν αίσθηση πνευματικότητας και υπερβατικότητας.
Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός. 1907-1910. Εθνική Πινακοθήκη. Η νεαρή Μαρία και μελλοντική Θεοτόκος περιβάλλεται από ροζ χρώμα που αποδίδει ποιητική διάσταση στην εικόνα.
Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός. 1910-1911. Εθνική Πινακοθήκη. Μία παραλλαγή της ίδιας σκηνής.
Ο άγγελος φέρει την ευχάριστη είδηση με τη μουσική μίας λύρας που κρατά.
Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός. 1910-1911. Εθνική Πινακοθήκη. Λεπτομέρεια.
Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός. 1911. Μία ακόμα εκδοχή. Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών.
Βαθυπράσινο μελωδικό όνειρο... Το έργο ανήκει στη συλλογή του Μουσείου της Πόλεως από δωρεά ιδιώτη το 2008. Στην απεικόνιση της σκηνής είναι εμφανείς οι επιδράσεις του ιμπρεσιονισμού, του συμβολισμού και της βυζαντινής τέχνης.
Κ. Παρθένης, Ο Ευαγγελισμός. 1918-19. Εθνική Πινακοθήκη. Μία πιο βυζαντινή εικόνα.
K. Παρθένης, Ευαγγελισμός. Συλλογή της Τράπεζας Alpha.
K. Παρθένης, Ευαγγελισμός ή Ποίηση. 1950.Συλλογή της Εθνικής Τράπεζας. Υποστηρίζεται ότι δεν υπάρχει στον πίνακα ο κρίνος που συμβολίζει τον Ευαγγελισμό. Η επιρροή του κυβισμού είναι εμφανής.
Κ. Παρθένης, Σχέδιο του παραπάνω πίνακα. Εθνική Πινακοθήκη.
Κ. Παρθένης, Σχέδιο του παραπάνω πίνακα. Εθνική Πινακοθήκη.
Κ. Παρθένης, Ευαγγελισμός. 1950. Ιδιωτική Συλλογή.
http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?sel=247&artwork_id=63869
http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?sel=247&artwork_id=63861
http://www.lifo.gr/team/pinakothiki/46729
http://www.protothema.gr/culture/article/356568/erga-tou-konstadinou-partheni-sto-idruma-v-m-theoharaki/
http://www.eikastikon.gr/kritikesparousiaseis/parthenis_zias.html
http://www.pemptousia.gr/2014/02/konstantinos-parthenis-techni-ke-pnef/
http://athenscitymuseum.blogspot.gr/2011/06/curators-tip.html
http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?sel=247&artwork_id=63861
http://www.lifo.gr/team/pinakothiki/46729
http://www.protothema.gr/culture/article/356568/erga-tou-konstadinou-partheni-sto-idruma-v-m-theoharaki/
http://www.eikastikon.gr/kritikesparousiaseis/parthenis_zias.html
http://www.pemptousia.gr/2014/02/konstantinos-parthenis-techni-ke-pnef/
http://athenscitymuseum.blogspot.gr/2011/06/curators-tip.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου